De schaar in het lijf

 

Mijn cholesterolwaarden lagen te hoog, zei de dokter. En mijn ijzerwaarden te laag. Vandaar die vermoeidheid waarschijnlijk. (Of kon het ook liggen aan: scheiden + verhuizen + 24/7 mama zijn van drie opgroeiende koters+ busy job + onverwacht vierde kind + huis-in-abominabele-staat-opknappen? Wie zal het zeggen.) En – plof- daar lag nog een kluif op mijn bord te glimmen.

Voor dat ijzertekort zag de diëtiste meteen een prachtige oplossing: elke week een stevige steak eten. Helaas, dit kuiken lust geen steak. Ik heb levendige herinneringen aan mijn kindertijd, naar mijn gevoel uren kauwend op de taaie stukjes.  Deze vegetariër is daar en toen geboren.

steak
foto: maak.nl

Nog minder makkelijk bleek het om die cholesterol in alle goeie richtingen te stuwen (de goede naar boven, de slechte naar beneden). Met een bloederig stukje steak kon ik dit snel snel niet regelen. Zweet en tranen waren hier nodig.  Geen heerlijk smeuïge kaas meer en geen verse melk. Geen zacht gekookte eitjes op zondag, geen krokant gebakken spekjes in mijn salade. Wel veel groenten en fruit, niet te veel en zeker volkoren koolhydraten en geregeld een plakje vettig vette vis.

Of het effectief gelukt is, weet ik niet eens. Dat moet de dokter nog testen. Er smelten wel wat kilo’s weg en dat is een fijn gevoel. De zomerkleren zitten weer als gegoten. Ik voel me lichter, gezonder en fitter. Een minimaliseerprojectje op mijn lijf geschreven.

 

 

 

 

 

 

11 reacties

  1. Volgens mijn diëtiste neem je het ijzer in groene bladgroenten niet zo makkelijk op. En verder vind ik broccoli echt niet lekker. Tenzij in een soepje, dus je brengt me op ideeën, thxs, Kathleen.

    Like

  2. Er is zoveel meer dan enkel vlees waar je ijzer uit haalt. Het lijstje dat ik onthouden heb (waarschijnlijk zeer onvolledig dus) is kikkererwten, bloemkool, broccoli, pompoen, peterselie, brandnetel(thee), eieren, citrusvruchten e.d. voor de vitamine C (want dat verhoogt de opname van ijzer), en cafeïne en melkproducten mijden (dat laatste vind ik wel moeilijk). Dat van die spinazie is een fabeltje, daar zit wel veel ijzer in maar je lichaam haalt die er niet uit, of zoiets.

    Like

    • Beste Karlien, inderdaad, dat is ongeveer hetzelfde als wat mijn diëtiste me vertelt. Er zit vooral ijzer in groene bladgroenten maar het lijf neemt die minder makkelijk op dan ijzer uit dierlijke producten blijkbaar en genoeg citrusvruchten eten is belangrijk voor die vitamine C die de opname van ijzer bevordert. Ik eet nu zelf niet alleen geen kaas meer maar drink ook geen melk meer (en ik was een melkkalf, echt waar), tenzij een wolkje in een occasionele cappuccino. Gestopt cold turkey, van de ene dag op de andere en dat valt eigenlijk best mee. Nu weet ik al heel wat over alternatieven voor koeiemelk: alle soorten soyamelk en notenmelk en zelfs havermelk. Die vind je bijv. in vele varianten in de Bioplanet (of bestelbaar via Colruyt). Als dat je interesseert, laat maar horen.

      Like

      • Ik koop bio-ijzer bij de apotheek. Is een klein glazen flesje met bruine pilletjes er in. Is het enige ijzer in supplement dat je opneemt en waarvan je niet geconstipeerd geraakt (geleerd van de vroedvrouw) en ik voel of ik het heb genomen of niet op een dag.

        Like

  3. Ik moet mij er ook eens aanzetten, maar ik mis nog de schop onder mijn kont. Ik begin maandag in een nieuw bedrijf te werken (inclusief nieuwe functie), dus ik denk dat ik dat nog even voorrang ga geven. Chapeau!

    Like

    • Good Luck voor morgen! Wat ga je doen dan? (Beetje nieuwsgierig aagje hier) Wat die schop en kont betreft: als je eraan begint, wil ik je gerust wat tips geven die bij mij werken.

      Like

Plaats een reactie