Help. Ik ga verhuizen.

Lieve lezer,

In 2016 ga ik verhuizen. Geen goed voornemen van dit nieuwe jaar, maar een feit. Ik kijk er als een berg tegenaan. En tegelijkertijd zit ik er al maanden naar uit te kijken.

Dit klinkt schizofreen, ik besef het. Mijn situatie, mijn leven is dat op dit moment ook. Heen en weer geslingerd door hoop en angst, door uitkijken naar betere tijden en soms gewoon bang zijn. Verhuizen is één van mijn Mount Everestbeklimmingen van 2016.

Het allerfijnste moment van die hele move ligt al achter me. Dat was de opzegbrief schrijven naar mijn huisbazin. Via die brief kon ik haar eindelijk laten weten dat ik haar nog hoogstens drie maanden  in mijn leven moet dulden. Vijf jaar lang heb ik me hier behandeld gevoeld als een huurderskind van vijf, waarop vaak gekijfd werd maar ongeveer nooit naar werd geluisterd. Het doet wat met een mens.

Ik trok bijna dag op dag 5 jaar geleden in dit appartement. Het vroor die dagen de stenen uit de grond. Er was niets. Ik begon opnieuw, van nul, dagenlang, wekenlang Ikeameubels in elkaar vijzend. Mijn kinderen kwamen hier eerst halftijds wonen en moesten ontzettend wennen aan dit afgeleefde, krakende gebouw met zijn trollige bewoners. Dolf (alias De Weerwolf) bijvoorbeeld, die elke ochtend een half uur nodig had om de inhoud van zijn verrotte longen opgehoest te krijgen, op slechte dagen uren schold op zijn kwetterende papegaai en op goede uit volle borst Vlaamse schlagers zong voor de hele straat.

Maar we wenden aan deze nieuwe situatie en dit appartement werd een thuis.  Eentje waIMAG0485ar we allemaal weer een beetje vrolijk van werden. Ik breide de lelijke gangstijlen weg en er kwam weer kleur in ons leven.

IMAG0099

IMAG0480

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu, vijf jaar later, vertrekken we hier.  We zijn klaar voor een nieuw begin, met  weer meer IMG_0777ruimte, niet
meer in het midden van deze studentenstad. 
Op de dag dat de opzegbrief vertrok, heb ik al die breisels eraf geknipt. Het is voorbij, we zijn hier bijna weg.

Geen idee wat ik in het volgende huis ga aantreffen…Geen idee hoeveel werk het zal vragen om ook dat weer een beetje op te knappen en er een warme nest van te maken… Geen idee hoe het zal voelen om naar mijn oude buurt terug te keren, tussen mijn jonge, oude buren…Geen idee wat het met me zal doen, terugkeren naar een huis dat ook vol herinneringen zit, waarvan ik sommige koester en andere  wil vergeten.

Ik ga verhuizen met een klein hartje. Dus, beste lezer, al je tips over inpakken, verhuis-to-do-lijstjes, hoe-inpakken-zonder-er-een-hernia-aan-over-te-houden, verflessen 101, goedkope verhuisdozen en nog goedkopere verhuisfirma’s, hoe-een-verfweekend-voor-vrienden-organiseren, de gouden tip over hoe je met één fluitsignaal al je ingepakte spullen uit de dozen en in de juiste kast kunt laten springen: ze zijn zo, zo welkom.

 

 

 

 

17 comments

  1. Hey Eva, als je iets bent met stevige, handige “bananendozen”, daar kunnen wij je wel aan helpen vanaf eind januari als je niet je gading vindt bij de supermarkt… die zijn heel stevig, kunnen toe, gestapeld worden…wij hebben hier veel gebruik van gemaakt tijdens de verbouwing…voor de rest zit alles in een goeie voorbereiding en in coördineren… een kolfje naar jouw hand ;-)… dat samen met liters koffie en frisse pintjes in de frigo maakt het eigenlijk nog plezant ook… step by step, komt goed! wensen je een nieuwe warm nest toe en alle goeds

    Like

  2. Ik kan goed geloven dat je blij bent weg te gaan, al is het met gemengde gevoelens. Je verhuist helaas een half jaar te vroeg, anders had je een gigantische hoop verhuisdozen kunnen gebruiken van ons. Ik steek oprecht graag meubels in elkaar, als er in september nog iets moet gebeuren op dat vlak, geef maar een seintje. Dan bevind ik me waarschijnlijk weer in de oost Vlaamse studentenstad ipv het verre Ierland. Veel succes met je verhuis!

    Like

  3. Dag Eva, ik heb bij mijn kids gezien (the good and the bad, ik zag het allebei) dat verhuizen een kwestie van plannen, organiseren en taken verdelen is. En dat kan jij wonderwel. Ik duim, 2016 wordt Eva’s jaar 👍. Groetjes, Dominique

    Like

  4. Met verhuizen heb ik geen ervaring. Maar onlangs wel al een zondag gaan helpen met verbouwen (afbreken eigenlijk) bij vrienden. Eigenlijk gewoon zorgen voor spijs en drank, op een moment waar je zelf al aan de slag zou gaan en iedereen die komt is welkom, maar wordt wel verwacht een handje toe te steken. Schilder de mindere herinneringen maar weg en geef er je eigen karakter aan. Komt wel goed! Veel succes!

    Liked by 1 persoon

  5. Eva, ik ben niet zo van de tips. Maar ik wil heel graag je huis mee warmen door mijn handen uit de mouwen te steken. Ik ben niet de handigste, maar ik wil mijn best doen :)… En misschien is dat mijn tip: vraag hulp en laat hulp toe. Een huis dat door vrienden warm & woonklaar wordt gemaakt, is sneller een thuis. Denk je niet? x

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

