Hoe ik elke dag begin

– Goeiemorgen, stinkdiertjes! (7u)

Kids, komaan, sta nu eens op. (7.15)

Komaan, mannen, het is bijna half acht! (7.29)

 

Ter compensatie van deze recurrente ochtendstress neem ik sinds kort de tijd om een gezond ontbijtje naar binnen te werken.

De ingrediënten:

  •  2 fruitjes, volgens het seizoen. Op dit moment zijn dat appels, peren, mandarijnen, kaki’s, een kiwi…
  • een mix van zaadjes en pitjes: pompoen- en zonnebloempitjes, lijnzaad, chiazaadjes, sesamzaadjes…
  • een paar lepeltjes havermout
  • een half potje Griekse yoghurt

Dat ziet er dan ongeveer zo uit, hier in zomerkleedje.

ee9162b6c91939e34687cc7c5b318269

Dit ontbijtje geeft me een instant fijn gevoel en wel daarom:

  1. Ik eet fruit. Daar een gewoonte van maken via dit ontbijt werkt bij mij een stuk beter dan te wachten tot een fruitpauzetje zich vanzelf aandient (quod non).
  2. Het voelt goed om mezelf een beetje te verwennen en zo de dag te beginnen. Het is een beetje zelfzorg, een werkpunt voor mezelf.
  3. Het helpt echt om de snoepdrang, die zich bij dit beest telkens rond elven begint te manifesteren, de baas te kunnen. Want dit ontbijt vult goed.
  4. Het opeten duurt ongeveer even lang als het lezen van blz 1 tot 3 van de krant.
  5. En het werkt aanstekelijk: mijn dochter doet ook al mee.

Wat eet jij ’s ochtends?

5 reacties

  1. Vroeger bestond mijn standaardontbijt uit twee boterhammen (van zelfgebakken brood) met zelfgemaakte confituur en een kop netelthee. Sinds een paar maanden ben ik ook aan de havermout. Hipster als ik ben (;-).) ga ik voor overnight oats. Tijdens de week giet ik ’s avonds ik 200 ml ongezoete amandelmelk over 40 g havervlokken, ik haal wat blauwe bessen en frambozen uit de diepvries en dit alles laat ik overnachten in de ijskast. ’s Morgens meng ik daar nog wat pitten, zaden en pollen onder. En voilà: een lekker, goed vullend ontbijt waarmee ik tot een uur of één verder kan. Tijdens het weekend smul ik dan weer van de boterhammetjes met confituur.

    Like

  2. Heerlijk ontbijt. Ook mijn lievelingsontbijt wanneer ik er tijd voor heb. Wat met twee kinderen onder drie helaas niet vaak lukt. Wellicht een erg domme vraag maar waar koop je al die pitten en zaden eigenlijk? Ik wilde zelf granola beginnen maken, maar weet niet waar ik de helft van de ingrediënten moet halen.

    Like

    • Beste Sofie, ik was daarnet nog in natuurvoedingswinkel Origino en daar vind je al dit spul. Vermoedelijk dus ook in andere soortgelijke zaken. Maar, en dat is het nog betere nieuws, je vindt ze ook stilaan in een gewone supermarkt als Carrefour.

      Like

Plaats een reactie