5 verrassende voordelen van een plooifiets

Dag lezer,

Vandaag wandelen veel mensen door weer en wind om hun eis dat deze milieutop in Parijs een goed klimaatakkoord oplevert, te onderstrepen. En ik zit lekker warm op de bank thuis, met een lekker theetje bij de hand en een prikkend schuldgevoeltje erbij.  Laat me dit een klein beetje goed maken met dit blogberichtje.

Deze zomer kocht ik een plooifiets. Echt een hele mooie. I fell in love… Het werd een Brompton, waarschijnlijk wel het duurste merk van plooifiets maar deze klant is toppie tevreden (dank, collega’s, voor jullie uitstekende advies). En vervolgens kreeg mijn auto definitief een  derderangspositie in mijn woon-werk-verkeer. Ziehier mijn beauty.

IMG_0511

Wat zijn dan die voordelen van deze Queen?

  1. Ik beweeg. (Jaja, alsof ik dat dan niet doe, hoor ik je denken.) Ik bedoel: ik beweeg met ietwat meer inspanning dan het tijdperk zonder plooifiets. Met een versnelde hartslag en zo, schijnt goed te zijn om de hartspier te trainen. Die van mij was mogelijks al geen spier meer, enkel nog wat zachte fluf. Nu wordt er weer gewerkt ter hoogte van die hartstreek. Soms toch, afijns.
  2. Ik fiets weer graag. Want man, dit ding is fantastisch! Zo beweeglijk, snel, vlot, vinnig. Kan ook te maken hebben met mijn andere fiets. Die is, vermoed ik nu, met loden kader uitgerust. Een vals platte helling voelde als de Mont Ventoux beklimmen. Dankzij mijn Queen heb ik weer wat fietsvertrouwen gekregen.
  3. Ik kijk uit naar de tijd en de weg tussen 2 werkoverleggen. Want dan ben ik even buiten, op de fiets. Vroeger was die tijd in mijn woordenboek ‘verloren tijd’. Nu is het fun-tijd.
  4. Ik reis licht, want deze fiets opgeplooid verplaatsen vergt al een en ander van mijn onderontwikkelde armspieren. Er nog een zware tas aan hangen, is geen optie. Dus denk ik heel goed na over wat ik echt nodig heb op de plek van bestemming. Een fijn gevoel hoor, licht reizen.
  5. Ik maak veel nieuwe praatjes. Klinkt vreemd, ik besef het, maar zo is het toch. Die fiets werkt als een magneet op mensen. Een beetje hetzelfde effect als 3 kleine kinderen achter je aan hebben lopen. Ik word er vaak over aangesproken: waw, dat is een leuke fiets! Hoe werkt hij precies?  Duurt het lang om hem op te vouwen? Waar heb je hem gekocht? Ben je tevreden? Die kleurtjes zijn leuk zeg! Mag ik hem eens proberen?  Bij die laatste vraag adviseer ik toch enige terughoudendheid.

 

 

 

 

 

 

 

7 comments

  1. Dat laatste herken ik hier ook sterk. Ik heb een Strida en die is nog wat unieker dan een Brompton (ook goedkoper, maar nog altijd heel duur, vind ik). Vorige week nog een spontaan gesprek gehad. Goed dat je terug zo graag fietst!

    Like

    • Hey Gerhilde, intussen heb ik gemerkt dat er zowaar een Brompton gemeenschap bestaat, die me is beginnen volgen op Twitter. Bestaat dat ook voor Strida? Ik ga dat merk eens googlen, ik heb er nooit eerder van gehoord. Vandaag ging ik naar een paar afspraken met mijn loden fiets en in de regen (drie keer nat geworden) maar de fietsliefde bleef onaangetast!

      Like

Geef een reactie

