Hoe je huis goddelijk doen ruiken

(De titel is een knipoog naar Nigella Lawson, auteur van ‘Hoe word je een goddelijke huisvrouw’, één van mijn favoriete kookboeken, waarin ze met verve betoogt dat een goddelijke huisvrouw verleidt door de hemelse geuren die haar keuken afscheidt. ’t Is maar dat je’t weet.)

Bon, dat huis dus en die geur. Nu ben ik zelf ook zo’n type dat haar neus achterna loopt. Mijn geurorgaan is boveraapveld_breednnormaal ontwikkeld. Geuren kunnen me echt in vervoering brengen. Een veld vol koolzaadbloemen, een met smaak geparfumeerde voorbijganger, een stofpotje dat ergens achter een gevel staat te pruttelen: ik keer er voor op mijn passen terug, echt waar, en snuif verrukt mijn longen vol.

In de winter zet ik thuis geregeld een stoofpotje van geurmakers op, dat deze hele stek doet ruiken als het huis van Santa himself. Een paar ingrediënten bij elkaar kletsen in een steelpannetje met een bodempje water erbij, en rustig laten inkoken, meer vergt het niet.

Mijn favoriete recept:

  • een paar sinaasappels, in vier stukken gesneden
  • een kaneelstokje
  • een handjevol verse cranberries
  • een anijsster
  • een paar takjes rozemarijn
Homemade-Holidays-Lets-Make-the-House-Smell-Like-Christmas-71
foto: Half baked harvest, Tieghan Gerard.

Je kan hierop variëren: in de plaats van de sinaasappels lukt het ook een paar gevierendeelde appels. Om een kruidige smaak te krijgen, zijn een paar kruidnagels een goed idee. Via Pinterest vind je tientallen recepten.

Ik laat dit mengsel inkoken en zet het vuur dan uit. Je kan het mengsel een paar keer opnieuw opwarmen. Telkens opnieuw vullen die heerlijke aroma’s je huis. Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.

 

 

Plaats een reactie