10 overbodige dingen om uit je hol te duwen

Gisteren struinde ik door de stad waar ik woon. Het was waden door zeeën van mensen. Met een kinderwagen was er werkelijk geen doorkomen aan. Als extraterrestrial  zou je kunnen denken dat wij humans rond de twintigste december de laatste voorbereidingen treffen om langdurig onder te duiken. En ons voorzien van grote voorraden eten en entertainment allerlei om pas over een paar maanden weer uit het hol tevoorschijn te komen.

Mijn hol is heel klein. Op 80 m² wonen met 4 mensen van volwassen kaliber betekent zeer zorgvuldig omspringen met de beschikbare ruimte, die goed organiseren en niets (kunnen) aanhouden dat overbodig is. Ik duw dus geregeld spullen uit mijn hol.

klein huis
foto: tinycentral.com

Dit zijn 10 tips om er vrij pijnloos aan te beginnen.

  1. Gooi alle sokken met gaten weg. Wat met de wees-sokken? Ik ben nog altijd op zoek naar DE truc om dit fenomeen te vermijden, maar ondertussen heb ik al de helft van mijn indrukwekkende collectie zielige loners weggekieperd. Even op de tanden bijten.
  2. Gooi alle verpakkingsdozen van apparaten weg (papier en kartonophaling). Als je piepklein woont zoals ik, is dat een makkie. Echt geen plaats voor.
  3. Heb je plastic doosjes zonder deksel? Weg ermee.
  4. Die reiswekker is overbodig. We hebben daar nu een gsm voor.
  5. Ongeïdentifeerde sleutels,  nog zo’n energievreter. Wat nergens meer op past, gaat eruit. Geen plaatswinner, wel een energiewinner.
  6. Een projectje: welke van je kleren geven je een echt goed gevoel? Welke zitten prima en maken dat je er goed uitziet? En van welke weet je buik al lang dat ze niet je favorieten zijn? Of flatteren je eigenlijk niet? Te grijs, te breed, te smal, te lang of te kort? Lossen!
  7. En als dat rond is, een makkie: weesoorbellen gooi je meteen weg. Niet de grote plaatsruimer, dat is waar.
  8. Ben je een schriftjesverzamelaar zoals ik? Ik heb er zeker 20, mijn eerste selectie uit minstens 40. Maar als ik me afvraag welke mijn topfavorieten zijn, dan houd ik er maar een vijftal meer over. Staat op mijn to do.
  9. Een tip voor de keuken: van alles 1 exemplaar. Eén maatbeker, één houten lepel, één rasp, één dunschiller…
  10. De uitsmijter: wat staat er in je badkamerkastjes? Een haarmasker en hotelzeepjes en een dagcrème die net een tint te donker is en handcrème en eeltzalf en plastic douchemutsjes en…. Wat gebruik je echt? Inspiratie voor een minimalistische badkamer vind je in dit filmpje.

Als je dit uitprobeert, dan hoor ik heel graag hoe dat ging. Als je op dreef bent, dan zijn er hier nog 190 andere. Go for it! Uitmesten, dat hol!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

