Do’s en don’ts van rustig reizen (1)

‘Of ik een interview wilde toestaan aan twee dames van het Amsterdam Fashion Institute? Ja hoor, want het thema was rust en reizen.

  • Hoe zou jij je reis stijl omschrijven? (de manier waarop je reist, maar ook de kleding die je draagt)

Misschien is ‘relax’ wel een goede omschrijving. Ik vind mijn reis al geslaagd wanneer ik arriveer!  Ik laat me graag verrassen door mijn bestemming. ‘Wanderen’ of zwerven is wat ik het liefste doe op reis: ronddwalen, zonder een vaste bestemming, me laten leiden door wat prikkelt.

Dat zie je ook in mijn kleding.  Ik neem gemakkelijk zittende kleding mee die functioneel is. Vooral fijn zittende schoenen vind ik belangrijk, want doorgaans stap ik veel. Te voet zie je het meest.

  • Hoe bereid je, je voor op een reis?

Mijn voorbereiding is doorgaans beperkt, door mijn drukke baan heb ik niet zoveel tijd om me grondig voor te bereiden.

Meestal neem ik een paar reisgidsjes door van de stad die ik ga bezoeken, om de smaak te pakken te krijgen en een gevoel te krijgen over de bestemming. Ik denk op voorhand even na over de vraag wanneer deze reis voor mij geslaagd is. Deze zomer ga ik bijv. een weekje naar de Cevennen en een paar daagjes naar Bilbao. In het huisje in Frankrijk wil ik graag dit hele dik boek lezen dat al maanden naar me ligt te lonken, veel genieten van de zon en elke dag een broodje bakken. In Bilbao wil ik heel graag het Guggenheim  Museum zien. Als dat lukt, ben ik tevreden.

  • Hoe blijf je stylish zonder dat je bij je hele kast kan?

Stylish zijn is voor mij niet zo belangrijk op reis. Voor mijn baan kleed ik me elke dag behoorlijk netjes, maar op vakantie zijn skorts, een mix van een rokje en een short, mijn favoriete kledingstukken. Zo gemakkelijk en fijn om dragen! Ik neem een paar setjes oorbellen mee, een kort rokje en een paar schoenen met hakjes. Dan voel ik me weer even een dame.

  • Hoe laat inpakken je voelen?

Vroeger vond ik inpakken ongelofelijk stresserend. Nu niet meer, ik blijf er vrij chill bij. Als ik iets zou vergeten, dan weet ik dat ongeveer alles wat ik nodig heb, ook op mijn reisbestemming te vinden is. Ik maak me er geen zorgen meer over. Ik trek niet door de Sahara, dus alles komt goed. 

  • Is het anders nu je het op een minimalistische manier doet?

Zeker! Ik neem veel minder kleren mee en denk vooral na over de combineerbaarheid. En toch kom ik nog bijna altijd weer thuis met minstens één ongedragen kledingstuk. Het kan dus nog beter…

  • Heb je essentials die je altijd meeneemt? Zo ja welke?

Een paar skorts, een regenjas, een paar gemakkelijk zittende schoenen, een jeans en in elk geval mijn zonnebril.

  • Waarom ben je zo gaan inpakken?

Ik ben vele jaren op familievakantie gegaan met mijn drie  kinderen en de bagage die we toen meesleepten, was letterlijk en figuurlijk een heel zware last. Koffers verslepen van taxi naar vliegtuig naar auto naar hotel, ik word nog moe wanneer ik eraan terugdenk. 

Nu denk ik: wat is het grootste risico dat ik loop door iets niet mee te nemen? Als je over die vraag nadenkt, laat je veel meer spullen thuis.

  • Volg je een stappen plan? zo ja zou je dat kunnen uitleggen?
    • Een paar dagen voor mijn vertrek zet ik een koffertje klaar. Ik leg er elke dag een paar spullen in en noteer dit op een briefje dat ik bovenop die koffer leg. Zo weet ik altijd precies wat ik al gepakt heb.
    • Ik let vooral op de combineerbaarheid van kledingstukken onderling en op het draagcomfort.
    • Ik rol mijn kleren altijd op in mijn koffer. Zo blijven ze veel langer netjes.
    • In mijn badkamer staat altijd een volledig gepakte toiletzak. Ik heb dus al mijn toiletgerief zoals tandpasta, tandenborstel, nagelschaartje, douchegel, scheermesje etc. dubbel: ik gebruik een tandenborstel en eentje zit altijd klaar in die toiletzak. Dat is zo handig. Het bespaart me elke keer weer een pak tijd om al die spulletjes te verzamelen. Het is ook een fijn gevoel. Ik kan in pakweg twintig minuutjes klaar staan om op reis te vertrekken. 
  • Is reizen belangrijk voor je?

Ja, ik reis ontzettend graag en heel geregeld, toch minstens een keertje of drie per jaar. Ik vind het heel verfrissend om te zien hoe andere mensen leven. Het helpt me te relativeren. Ik hou ook heel erg van de zon en die moeten we in België al te vaak missen.

  • Wat was je meest stressvolle trip en waarom?

Ooit reed ik met drie kinderen op de achterbank, twee kleuters en een baby, naar Italië. In het Noorden van Italië reden we een gigantische file in. We deden er acht uren over om 300 km verder te rijden. Het was moordend heet in de auto, het eten voor de kinderen raakte op, ze moesten plassen… Het was een regelrechte nachtmerrie. We kwamen midden in de nacht op onze bestemming aan, volkomen uitgeput.  The trip of hell. We maakten ook vaak verre reizen naar de Verenigde Staten, op familiebezoek. Dat betekende drie kleine kinderen op veertien dagen tijd twee keer door een uurverschil van zes uren loodsen en na een nacht  pver de oceaan vliegen, met oververmoeide, lastige kinderen aan een nieuwe dag in België beginnen…

  • Wat zijn de grootste obstakels in minimalistisch pakken?

Ik denk dat het grootste obstakel om minimalistisch te pakken, angst is. Die angst is ingegeven door controledrang. Ik denk dat veel mensen heel veel bagage meenemen ‘voor het geval dat…’, in een poging om alle mogelijke scenario’s te voorspellen. Maar dat gaat natuurlijk niet en die verrassingen zijn net deel van het reisplezier. Die zorgen loslaten en ervan uitgaan die je wel zal vinden wat je nodig hebt, mocht je al iets missen, vergroot je reisplezier.

Of er zelf een creatieve oplossing voor verzinnen, dat is nog leuker. Ik ging eerder dit jaar op stapvakantie in Italië en nam alleen een paar wandelschoenen mee dat niet waterbestendig was. Een dag werd regen voorspeld. Ik nam de douchekapjes uit het hotel mee, trok ze over mijn schoenen en die hielden ze droog. 

  • Wat is het beste advies dat je kan geven aan iemand die ook minder wil gaan meenemen op reizen?

De wet van de beschikbare ruimte! Dat betekent dat de ruimte die je hebt, zich altijd vult. Zet je een grote koffer klaar, dan vul je die ook. Zet je een kleine koffer klaar, dan selecteer je veel meer in wat je mee neemt op reis en wat je thuis laat. Daarom is mijn advies om een kleine koffer te kiezen. Dat dwingt je meteen heel selectief te zijn in je bagage.

 

 

Geef een reactie

