Ik hou van u (1)

Het Lief en ik hebben over een aantal gevoelige kwesties duidelijke afspraken gemaakt. Niets wat u verder iets aangaat behalve de deze: op elkaars verjaardag nemen we een vrije dag. Us-time. De niet-jarige organiseert, de jarige is verrast en gewillig.

We gingen naar Brussel. Ik hou van die stad en sinds de aanslagen zelfs nog meer dan tevoren. Er ligt nu een laagje broosheid die haar kwetsbaar en nog mooier maakt. Op deze heerlijke tentoonstelling verwoordde iemand het zo: Brussel is als een rommelige zolder: onoverzichtelijk, chaotisch bijna, op het eerste gezicht niet erg aantrekkelijk. Eens je erin duikt, komen er pareltjes boven. Nog een andere Brusselaar vergeleek Brussel met zijn arm. Brussel maakt deel uit van zijn leven zoals zijn arm dat doet. Hij zou zijn arm moeilijk kunnen missen en Brussel evenmin. Ze zijn niet van elkaar beginnen houden, ze zijn eenvoudigweg vergroeid. Dat vond ik mooi gezegd.

Aan verdwaasde reizigers  die ik wel eens tegenkom van en naar het werk, zeg ik altijd ferm: laat je niet misleiden door de eerste aanblik van Brussel. Brussel is een ui. Je moet er verschillende lagen af pellen en daar je tijd voor nemen. Brussel is geen tadààà-stad (zoals Parijs of Brugge).

Het Lief en ik nipten vandaag een koffietje op dit terras, testten op deze tento onze parate kennis van Brussel (wist je dat Brussel 8000 hectaren groen telt?!) en Europa (op de plek van het Berlaymontgebouw, nu zetel van de Europese commissie, stond ooit een klooster voor zusters-Augustinessen, dat had ik nog nooit eerder gehoord).

We wandelden virtueel door de verschillende Brusselse gemeenten en maakten een knetter filmpje van onszelf. We sloegen hier een Japanse lunch naar binnen, stapten op metro en tram en gingen hier thee drinken. (Het is zo’n plek waar rust uit de theepot gegoten wordt.)

IMG_3044

Op de terugweg besloten we onszelf eens goed uit te dagen. Waarom niet nog wat extra druk op die schaarse vrije tijd leggen? Is tijd maken per slot van rekening niet mijn corebusiness? Dus gaan we dit jaar elke maand één keer de dikke toerist uithangen in Brussel. Noste ki is dit onze gids.

magique

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

