Ik schrijf een boek. Dag 7.

En? Hoe gaat het?

Twee lieve en attente vragen. Ik heb er geen antwoord op. Of toch geen eenduidig. Dus wie niet kan tegen een antwoord dat alle kanten opschiet – ik hoor daar bij, dus ik begrijp dit -, stopt nu beter met lezen. Een fijne avond nog!

Het antwoord is: een beetje goed en een beetje niet goed.

Ik val tegen

Mijn lijf pruttelt al vanaf dag 1 tegen. Ik ben moe, nog altijd verkouden, kuchend en pruttelend en zo hees als een zeeleeuw. Het lukt niet die vervelende virussen uit het huis te krijgen. Sinds de eerste snotvalling  van onze patient zero heeft een kolonne virussen hier zijn intrek genomen. Net twee dagen genezen van virus 1 en het volgende staat klaar om mijn lijf over te nemen. We slikken medicijnen die niet echt meer helpen. Tips, iemand?

De moedeloosheid die met langdurig snot en een hijgend bestaan samenhangt, heeft al een paar keer tot een existentiële crisis geleid. Ik krijg dit nooit op tijd klaar. Ik weet niet genoeg nieuws te vertellen. 100 blz volschrijven is veel. Mijn planning is te krap. Soms krijg ik die opgelost door mezelf een ferme tik te geven, in de beslotenheid van mijn schrijfplekje. Soms helpt een begripvolle knuffel.

Het boek gaat vooruit

Elke dag 8 uur tokkelen, lukt me evenmin. Er zijn hoogdagen en laagdagen. Ik troost mezelf dat rusttijd even belangrijk is voor het creatieve schrijfproces. Ik ken de valkuil van blijven informatie verzamelen en te laat aan het schrijven te beginnen en ik trap er niet in. Ik weet dat een structuur bedenken voor zoveel inhoud vergelijkbaar is met het leggen van een groot en hoekig ei, maar die kaap is nu zo goed als genomen. Het ding krijgt vorm. Het stuurt energetische golven  naar me uit. Het schrijven is fijn.

Vreemde gevolgen

Waar ik over schrijf, probeer ik zelf uit. Dat moet, vind ik. Anders is je geloofwaardigheid nul.

Ik las de afgelopen dagen veel over e-mail, het werkmonster dat tijd vreet. Over systemen die helpen om je inbox geen ik-verdrink-erin-box te maken. Ik testte nieuwe trucjes uit om de mijne overzichtelijk te maken. En ziedaar, mijn werkmail is op dit moment een toonbeeld van organisatie en overzicht * blink blink*.

In het boek heb ik het ook over het loslaten van spullen met een grote emotionele waarde, een van de moeilijkste dingen om te doen. In mijn kleerkast stond na de grote verhuis nog een grote doos ‘herinneringen’, die teveel plaats in beslag nam. Er zat ook een pak liefdesbrieven in.

love-letters
foto: specialty mailing

Ik snuffelde er nog eens door. De geschriften van die ex-lieven waren nauwelijks nog te lezen. Soms wel nog. Ik las een paar regels en een glimlach kwam boven. Maar er was zin noch tijd om ze allemaal te herlezen. Waarom ook? Misschien zouden ze mijn mooie herinneringen alleen maar besmeuren? Of ze met twee voeten in de grond zetten?  Wat belangrijk was, ooit, zit in mijn hoofd.

Ik gooide ze allemaal weg.

 

 

 

 

 

 

4 comments

  1. Dag Eva, wij krijgen de virussen voorlopig ook niet definitief het huis uit, maar wel onder controle met veel gemberthee + honing + citroen. Dat die thee werkt, dat denken we tenminste én ‘tgedacht doet veel’ ! Ha!
    Veel moed en succes verder met je schrijfproces!

    Like

  2. Hier helpt een kuurtje echinaceatinctuur altijd goed bij (opkomende) verkoudheden en andere virussen. Gewoon meerdere malen per dag de aanbevolen hoeveelheid druppeltjes oplossen in een bodempje water, daar eens mee gorgelen en doorslikken.

    Ook gember en citroen in heet water, met ahorn, kurkuma en chili, doet wonderen bij een zere keel of tegenstribbelende luchtwegen.

    Ik duim verder! Geniet van het proces!

    Like

  3. Mijn huismiddeltjes bij verkoudheid: liters, liters hete tijmthee (van verse tijm) en elk uur een theelepeltje bio-honing.
    Mijn huismiddeltjes bij procrastineren: allerlei varianten van de pomodorotechniek (25′ focussen, korte pauze enz.). Niet alleen bij het schrijven, vertalen of redigeren, ook voor huishoudelijke klusjes waar ik tegenop zie.
    En tegen het internet-plakken: af en toe een blok speeltijd inplannen (i.p.v. te bannen). Als ik mijzelf bv. 45 minuten speeltijd geef, surf ik een pak sneller en efficiënter en daarna kan ik weer lekker offline in de flow gaan.
    Ik kijk uit naar je boek!

    Liked by 1 persoon

  4. Zoals ik het lees valt eigenlijk dus alles heel goed mee’. Jij valt me nog altijd mee 🙂
    Helemaal zoals ik je ken: eerst het ei en zorgen voor wat grondstoffen en dan productie! Een tip om mogelijks nog wat tijd te winnen en een eventuele auteurs-eenzaamheid tegen te gaan: geef opdrachtjes aan vrienden om wat zaken uit te testen in de komende dagen en weken. Je hoeft het niet allemaal zelf te doen. Een vorm van minimalisme in de eigen ambitie. Aan de reacties hier te lezen genoeg mensen in je omgeving met een goede pen. Hun reacties kan je meteen als ‘getuigenis’ in je boek copy-pasten. Als dat niet minimalistisch is?
    Groetjes van ‘ik schrijf een cursus’, ook met virussen. Virussen allerlei, maar gelukkig ook met een schrijf-virus!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

