Ik schrijf een boek. Dag 1.

Hier zit ik nu.

Het huis is stilgevallen. Buiten broeden donkere wolken op nattigheid. De hond kauwt op een been. Het is maandag. Het is de eerste dag van 33 die ik mezelf gun om een boek te schrijven.

Het voelt doodeng.

Om vijf uur vanmorgen lag mijn maag al in een knoop. Goedbedoelde opmerkingen (‘Oei, gaat dat lukken in die tijd? ‘5 weken is echt niet lang.’ ‘En je hebt nog geen planning gemaakt?’) malen in perfecte cirkels door mijn hoofd. Ik denk aan mijn agenda die niet meer maagdelijk leeg is: tandextracties, Lissabonexcursies, werkobligaties. Ik kuch en snif nog steeds en voel me moe.

  • Wat als het mij niet lukt om dat manuscript op tijd in te dienen? Ik stel me een knokploeg à la Hafthor Bjornsson voor die me met de groeten van de uitgeverij op 3 maart in elkaar komt timmeren wegens contractbreuk.
  • Wat als het me wel lukt, na vele nachten doorploeteren (want ja, slecht gepland) en de uitgeverij vindt het te licht?
  • Wat als de uitgeverij niet doorheeft dat het te licht weegt, maar niemand koopt het boek? Juni: 3 exemplaren verkocht, zomer: 7, september:4.
  • Wat als er daags voor de mijne een boek uitkomt dat gewoonweg veel beter is?
  • Wat als?

Het blad is wit.

Nou ja, gelukkig niet helemaal. De afspraak is dat ik 100 pagina’s vol pen en een derde daarvan ligt al in de schuif. Meer nog, het wordt nu al actief gebruikt als basis voor de workshops ‘Start to Organise’. Een aanbod in je buurt vind je hier.

Het boek breit daarop voort. Het beschrijft een resem handvaten om rust, orde en overzicht te vinden en te houden in je hoofd en in je leven thuis, op het werk, als vrijwilliger of student,… Ik laat ook mensen aan het woord die vertellen over hun drukke hoofd en leven, waar ze naar op zoek zijn en hoe ze dit zelf aanpakken.

Als het me lukt om elke boekenkoper subtiel te injecteren met een dosis energie om een paar tips zelf uit te proberen en het positieve effect daarvan te voelen, ben ik een heel gelukkig mens.

C’est parti.

Eerste stap: ik maak een plan. Tweede stap: ik koop een bibliotheekpas. Idealiter was mijn schrijfplek een klein huisje doch zeer gerieflijk huisje geworden, van uitstekende wifi voorzien, met zicht op een nog vrijwel onbekend exotisch strand met wit zand, bij een graad of vijfentwintig.

Het wordt de bibliotheek godsgeleerdheid, hier op een paar boogscheutjes vandaan, waar ik als studente wel eens opzoekwerk deed en die ik me herinner als heerlijk duffig muffig en weg van de wereld, waar een irritante prikkelhoest hebben zowat het ergste is wat een mens kan overkomen. Love it.

Opgewonden. Overweldigd. Benauwd. Dankbaar. Stressy. Bezorgd. Enthousiast. Geprikkeld. Uitgedaagd. Dat vat het zowat samen. En ook een tikkie fier op mezelf, omdat ik mijn moed bijeen schraapte om deze mini-sabath op poten te zetten om minstens te proberen van niets iets te maken.

De kop is eraf.

 

 

 

 

 

24 comments

  1. Zitvlees kweken, dat herinner ik me van een schrijfweek die ik ooit volgde. Het klinkt een beetje vies, maar zitvlees kweken = doorgaan, in de betekenis van op je stoel blijven zitten (ha!) en niet versagen, ook op “Waar ben ik aan begonnen?’ & ‘Kan ik dat wel?’ -momenten. Go for it, Eva!

    Liked by 1 persoon

  2. ‘Onze muzes zitten in een klein hoekje van de kamer hun nagels te vijlen tot we eindelijk eens naar ze willen luisteren.’ (Elizabeth Gilbert) Komt dus helemaal goed met die scherpe oren van je 😉 En als het toch eventjes hapert, is mijn absurde tip: ga zelf even in het hoekje zitten, vijl er je nagels en laat de stilte doorwerken. Proficiat met de stap en veel succes toegewenst!!

    Liked by 1 persoon

  3. Courage… eenmaal in versnelling vliegen die pagina’s vol met jouw creatieve gedachten. En je nooit laten verlammen door de angst van een deadline… dat is snel opgelost dankzij een goed gesprek met de uitgever of desnoods met wat jurdische creativiteit van een vriendin.

    Like

Geef een reactie

