Hoe maak je zelf een jaarplan in 4 stappen?

Januari, de maand van kussen, wensen en koude neuzen. Het is ook de maand waarin fitnesscentra gouden zaken doen want meer bewegen is een goed voornemen van zowat iedereen. Ergens midden april ligt de fitnesskaart je vanuit een rommelschuif aan te staren en ben je aan dat extra vetrolletje gewend geraakt. Er zijn nog zekerheden in het leven. Zoals: goeie voornemens werken niet.

Een  jaarplan maken werkt wel. Ik denk dat dat komt omdat er meer denkwerk aan vooraf gaat. Een plan vereist een grondigere aanpak, een beetje reflectie op jezelf en je leven. Het geeft energie, is concreet en uniek. Het is jouw plan.

stap 1: de pizza

Hoe begin je eraan? Je kan je ter voorbereiding een tijdje in Oostenrijk terugtrekken, maar dat hoeft niet perse (er is daar overigens maar 1 plaats vrij).

Mijn advies: zet je op een rustig moment thuis aan tafel met een hoopje papier en een potlood en teken een pizza, een platte cirkel. Die pizza staat voor een doorsnee dag van 24 u of voor een doorsnee week.

  • Hoeveel tijd besteed je op een dag of in een week aan betaald werk?
  • Hoeveel tijd gaat er naar onbetaald werk zoals mantelzorg en huishoudelijk werk?
  • Hoeveel uren breng je in bed door? Aan tafel?
  • Hoeveel tijd besteed je aan je hobby?
  • Hoeveel uren aan lichaamsbeweging?
  • Hoeveel uren ben je onderweg van a naar b?
  • Hoeveel uren besteed je onverdeelde aandacht aan je kinderen, door met hen te spelen bijvoorbeeld?
  • (…)

Zo krijgt je pizza vorm. Elk stuk pizza is een deel van je tijdbesteding en maak je groter of kleiner naargelang er meer of minder van je tijd naartoe gaat.

stap 2: de ideale pizza

Dan begin je opnieuw. De pizza die je nu tekent, is je ideale pizza. Hij geeft je ideale leven weer.

Je ideale tijdpizza is het startpunt van je jaarplan. Hier staat nu zwart op wit voor je waar je je tijd het liefst wil aan besteden omdat je het belangrijk en waardevol vindt. Maar het komt er niet van. Precies. Daarom heb je een plan nodig.

stap 3: van pizza naar plan

Uit je ideale pizza haal je wat voor jou vandaag belangrijk is: misschien wil je minder werken? Meer quality time doorbrengen met je kinderen en/of je partner? Een taal gaan studeren? Meer reizen? Je huis opknappen? 10 km kunnen lopen? Weinig mensen koesteren een diep verlangen om meer tijd te steken in hun huishouden.

Kan je uit die verlangens een stuk of vijf doelen halen?

Nu volgt de moeilijkste stap: je formuleert die doelen alsof je ze al bereikt hebt. Dus niet: ‘ik ga beginnen lopen’ maar ‘op 31 december 2017 kan ik 5 km aan één stuk door lopen’. Je formuleert je doel als een bereikt resultaat.

stap 4: doelen in hapklare stukjes

5 km kunnen lopen is een hele uitdaging. De volgende vraag die je je stelt is: welke kleine stapjes zet ik om dat doel te bereiken? Misschien begin je best met de aanschaf van loopschoenen? Waar vind je een geschikt begeleidingsprogramma? Zoek je een buddy om mee te lopen? Op welke momenten maak je tijd om te gaan lopen? Wanneer hoop je 1 km te kunnen lopen?

Om van een voornemen een gewoonte te maken zijn er ongeveer 30 dagen nodig. Je kan je gewoonten inslijten door ze te markeren in een habit tracker van je bullet journal. Te ingewikkeld? Dan zet je kruisjes op je kalender op elke dag dat je effectief gelopen hebt.

Die aanpak pas je toe op elk van je stukken pizza. Er zit bijna zeker een smal spietje tussen voor huishoudelijk werk, een stuk smaller dan in de eerste pizza. De vraag is: hoe bereik je dat er minder van je tijd naar huishoudelijk werk gaat? Kan je de taken beter verdelen onder de huisgenoten? Hulp inschakelen? Is je huis een zootje geworden? Wat wil je dit jaar anders doen? Dat is je ambitie. Dat verwoord je als een bereikt resultaat en je verwoordt er de stapjes bij die ernaar leiden.

De finale

Misschien wel het belangrijkste is dat je plan je hele leven omvat. Als je bijvoorbeeld kinderen hebt, dan eten zij een pak van je tijd op. Die tijd moet mee in je plan! Wat wil je in 2017 met je kinderen? Een verrassende vraag misschien, maar eentje die wel prikkelt. Wanneer is je jaar als ouder geslaagd? En als partner?

Het loont de moeite om hier wat van op papier te zetten. Heb je een bullet journal, dan krijgt zo’n plan er een ereplek in, want het is je richtsnoer om je maanden te plannen, er to do’s uit te halen en de basis van je habit tracker.

Met zo’n plan wordt het makkelijker om nee te zeggen aan alles dat je richting uit vliegt, interessant of spannend lijkt of waar je moeilijk nee tegen kan zeggen. Dit is het perfecte excuus: dit jaar niet, schat, maar volgend jaar misschien wel.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertenties

4 comments

  1. Hey Eva, ik heb net je raadgevingen en tips netjes gevolgd en twee pizza’s, 7 doelen en een hele boel stappen aan mijn bujo toegevoegd. Dit was nu eens een heel duidelijke en praktische uitleg. Mijn jaar zit helemaal op de rails nu 😉
    Met het ordenen en minimaliseren was ik al een tijdje bezig. De kleerkast zelfs iets te grondig, maar als kleermaker mag dit geen probleem zijn!
    Bedankt voor je nuttige blogs. En die lieve dame met dat huisje op een Franse berg komt me bekend voor 😍

    Like

    • Beste Marleen, fijn dat je iets gehad hebt aan tips over hoe een jaarplan maken. Dat geeft energie, een jaar dat op duidelijke rails staat ;-). Zijn er dingen in dit verband waar je meer wil over weten? Misschien inspireren ze me wel voor een nieuw blogbericht. Als je into minimaliseren en ordenen bent, dan kan je je ook aansluiten bij de Facebookgroep ‘Start to organise’. De berichten daar zijn ook inspirerend.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s