Wat ik leerde uit mijn jaarplan (2)

Mocht je je afvragen waarom hier een (2) staat, dan vermoed ik dat je het eerste (1) blogbericht miste. Ik leg mijn loep opnieuw op mijn jaarplan van 2016 om eruit te leren voor 2017. Geen voornemens maar een plan maken, dat werkt veel beter.

Leven met kids

  • Na de verhuis installeerden we een groot whiteboard met een weekagenda. Elk lid van dit gezin noteert voor elke dag wat de plannen zijn. Dat helpt ontzettend om overzicht te houden op deze til, waar kids uit- en aanvliegen, al dan niet in gezelschap van een extra duif.
  • We hebben één gezamenlijk eetmoment per dag, om 18 u. Aanpassingen zetten we in de familiechat. De kok van dienst beslist over menu en tijdstip.
  • En elke week maken we een takenlijst: wandelen met de hond (3! keer per dag), koken, de tafel dekken en afruimen, de afwas en brood halen worden verdeeld op basis van de weekagenda van elk gezinslid. Elke week is dat een uurtje of wat puzzelen maar het zorgt er wel voor dat de kinderen meedraaien in dit drukke huishouden, leren koken en vooral beseffen hoeveel tijd en energie een groot gezin vraagt. Er zijn nog heel wat klussen die niet verdeeld worden: huishoudelijke administratie, boodschappen, was en plas, kuis en opruim etc.
  • Een werkpunt voor mezelf was mijn zorgen meer te delen met de kinderen. Geen makkelijke uitdaging, maar het werkt. Ik heb echt heel flinke kinderen :-).

Te onthouden: 100% voor herhaling vatbaar en intussen al gewoonte geworden. Warm aanbevolen. 

Reizen

In mijn plan stond één reis alleen met Lief, en twee weekendjes met twee weg. We gingen in 2016 een weekendje wandelen in Voeren (in een prachtige Bed & Breakfast maar gerund door een creapy vent die meer bezorgd was om zijn vast tapijt dan om de gasten die erop liepen, jaiks), we stapten door de Cotswolds met z’n tweeën (en tussen honderden schapen) en we gingen twee keer een weekje naar een heerlijk huis in de Ardennen.

img_1778

Ik ging ook een paar dagen alleen op reis. Wat een ontdekking! Het moeilijkste is aan je huisgenoten uitleggen dat dit een positieve keuze is voor me-time, geen vlucht. Eens die noot gekraakt, gaat de rest bijna vanzelf.

Ik onthoud twee dingen: wandelvakanties zijn 100% mijn ding, het is een fantastische manier om rust te vinden in beweging en om een streek op een andere manier te ontdekken. En ik maak weer tijd voor een korte alleen-vakantie. Op dat blogbericht kreeg ik trouwens een a-l-l-e-r-a-a-r-d-i-g-s-t-e reactie kreeg van een dame die me haar huisje en poes aanbood om op te passen in Frankrijk. Kun je dit geloven?!

 

Heb je iets aan deze tips?

Ga je zelf iets uittesten?   

 

 

 

 

One comment

  1. Hey Eva, mijn aanbod blijft gelden hoor. Met kerst heb ik een oppas voor de kat gevonden via trustedhousesitters.com. Een prima oplossing voor mensen met dieren die op vakantie willen gaan, maar ook een heel leuk idee voor dierenliefhebbers die goedkoop op reis willen gaan door te gaan sitten.
    Ik plan zelf nog een reisje (5 dagen, maximum een week) naar België in maart (datum nog te kiezen) en mogelijk rond 1 mei. Interesse? Of misschien iemand van jouw lezers? Alleen-heid gegarandeerd. Contactgegevens staan op mijn blog.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

