Willy en het piepje

Om 5 uur ’s nachts schieten we wakker. Willy loopt met zijn niet gemanicuurde nagels over de houten vloeren van de eerste verdieping van dit huis. Dat kan je niet anders dan horen.

Met forse taal doch ingehouden stem -om de rest van deze club niet wakker te maken- wordt hij dringend verzocht weer naar beneden te gaan. Geen honden in de slaapkamervertrekken alsjeblief! Hij zet gedwee de afdaling in.

Tot de slaapkamerdeur weer dicht getrokken wordt. Dan schiet hij als een pijl uit een boog weer de trappen op en is al halverwege op weg naar verdieping twee, wanneer dezelfde scène zich, met aanzwellende ergernis, herhaalt. Tot vier keer toe.

Beneden blijkt dat de oorzaak een rookmelder is met een bijna platte batterij. Die dingen zijn erop gemaakt eigenaars een hele dag lang licht te irriteren door een piepje te lossen om de tig minuten. Met als gevolg dat je uiteindelijk dik tegen je zin in je auto kruipt om een nieuwe set batterijen te gaan halen in de Brico. Voor Willy, hooggevoelig en hooghorig, bleek dit gepiep een onuitstaanbare kwelling.  Zelf naar de Brico gaan kan hij nog niet.

De batterij verwijderen en daar wat uitleg bij geven aan Willy, zoals ik net voor jou deed, volstond niet. Het beest was panisch geprikkeld. Niets hielp nog behalve een hoop dekens verzamelen en op de zetel de rest van de nacht doorbrengen, om de vierpoot beneden te houden. (De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik dat pas vanmorgen vernam. Liefde is…)

Daarmee is de laatste rationele motivatie om een hond te houden, verdwenen. Op dagen dat ik dit beest het liefst achter het behang wil plakken (omdat hij het huis vuil maakt met zijn vieze poten na winterwandelingen, zijn snuit op mijn toetsenbord komt leggen wanneer ik werk, puzzelen onmogelijk maakt omdat hij met zijn dikke billen op de puzzelmat gaat liggen, de zakdoeken uit de jaszakken van onze lieve poetsvrouw gaat vissen bij wijze van begroeting en met zijn zwiepende staart ons met kaarsjes versierde huis bijna in de fik zet), probeerde ik flink om te denken: hij zou ons bij nachte tegen ongewenst bezoek beschermen.

Nu weet ik dat het omgekeerd is.

Geef een reactie

