Willy, het kerstlichtje

November is de maand van het jaar die voor mij uit de kalender mag uitgeknipt worden en er tussen juli en augustus weer ingeplakt. Ik lees blogberichten en zie instagramfoto’s met odes aan de herfst en ik volg niet. Ja, de kleuren van de herfstblaadjes zijn mooi maar dat zag ik in oktober al. November is voor mij: dikke mist en korte adem (en in het slechtste geval: valse kroep), natte fiets-en voetpaden vol glibberige blaadjes, donkere dagen waarin ik naar mijn gevoel ’s nachts vertrek naar het werk en ’s nachts thuiskom, miezerregen en per dag 10 keer te warm en te koud hebben omdat november nog niet beslist heeft of hij bij de winter of de verre nazomer hoort.

Wandelen met Willy in november is dus een zaak die zich voor 2/3de van de tijd in het donker afspeelt. U ziet het al voor zich: donkere vrouw in donkere jas met donkere hond op wandel. Die zijn niet zichtbaar. Daarom gaan we tegenwoordig op wandel met een fluohesje (ik) en de fietslichtje (Willy) aan.Deze lichtshow heeft veel voordelen.Ik spot het beest zonder veel problemen wanneer hij zich voortbeweegt tussen het struikgewas of een verdwaasde eend achterna zit aan de rand van de vijver. Niet dat hij luistert naar mijn boos geroep of zo, maar ik zie tenminste al waar hij uithangt. Willy het kerslicht levert ook enthousiaste begroetingen op van kleine kinderen en vertederde oma’s.

Daarom hebben we ons voorgenomen de hond doorgedreven te trainen om met zichzelf te gaan wandelen in dit hondenweer. Wij trekken hem zijn verlichte halsband aan, geven hem instructies over de gewenste duur van de wandeling met wat aanwijzingen over te mijden modderige paden en donkere steegjes, en hij gaat alleen. Wanneer hij dit onder de poot heeft, stappen we over naar de geavanceerde training. Willy haalt een brood bij de bakker. Willy gaat naar de afhaalchinees. Willy dropt onze belastingsbrief in de juiste bus. Hier zit ontwikkelingsperspectief. Ik hou u op de hoogte.

(Geen foto, sorry. Het was te donker.)

 

 

 

4 comments

Geef een reactie

