Je leven in je koffer krijgen

Help! Hoe krijg ik alles in mijn koffer?, vraagt Mireille zich hier af. Er zijn 2 strategieën om dit probleem te tackelen.

img_2203

Strategie 1: proppen

De eerste is zoveel mogelijk in die koffer te proppen of de beschikbare plaats zo goed mogelijk te benutten. Dit filmpje geeft je daarvoor originele tips (tip: zet het geluid meteen uit, het werkt laxerend).  Wat ik hieruit onthoud, is Marie-Kondo gewijs je kleren eerder oprollen dan opvouwen en er een sport van moet maken om elk hoekje, gaatje en holletje te vullen met alles wat klein en plooibaar is.

Die strategie heeft beperkingen. Op je koffer moeten gaan zitten om de ritsen dicht te zippen, komt de levensduur niet ten goede. Belangrijker nog: als er geen plekje meer vrij is in je koffer, waar berg je dan die dingen op die je meebrengt van op reis? Een cadeautje voor de brievenbusleger, een leuk boek, die steen die je eigenhandig uit de Grand Canyon rukte. Ik bracht uit een stapvakantie in de Cotswolds een zakje vol plukjes schapenwol mee, witte en zwarte, verzameld op lange wandelingen tussen honderden schapen. Geen idee wat ik ermee ga doen, maar het is mijn meest gekoesterde souvenir.

img_1823

Strategie 2: minimalistisch pakken

  1. Wat heb je echt nodig? Dat is meestal veel minder dan wat er op eender welk te googlen inpaklijstje staat. Ik herinner me menig familiereis waarbij meerdere loden koffers per familielid gesleurd werden van taxi naar hotel, met rood aangelopen koffereigenaars, dikke fooien en  beginnende hernia’s als gevolg.En dat allemaal om het mogelijk te maken elk avondmaal met een perfect kleur gecoördineerde outfit en bijpassende schoenen te kunnen nuttigen.  Een interessante testcase voor een volgende reis misschien? Zitten er meer dan vijf items in je koffer die je niet gebruikt hebt?
  2. Pakken in het klein. Dat heb ik geleerd door als student met de rugzak en de tent te reizen in Europa. Van alles wat ik absoluut nodig had (en als je dit moet dragen, selecteer je een pak strenger) legde ik twee  items van een eenzelfde soort, bijv. een handdoek, apart op een weegschaaltje. Het lichtst wegende kon mee. Ik nam nooit een volle bus shampoo mee of een hele tube tandpasta.
  3. Niet pakken ‘voor het geval dat’.Een simpele stelregel: wat je e-v-e-n-t-u-e-e-l zou nodig kunnen hebben en voor minder dan 20 euro in een straal van 20 km kan gaan kopen, laat je thuis. Het zijn kansen om je creatieve brein af te stoffen en oplossingen te verzinnen met wat je wel voorhanden hebt.

Tot slot: thuis staat mijn toiletzak altijd helemaal uitgerust klaar. Alles zit erin wat ik nodig heb, in kleine verpakkingen. Daar word ik blij van. Als iemand naar me zou fluiten, ‘Hey Eva, ga je mee naar Rome?’, dan sta ik op een kwartiertje tijd gepakt en zeer wel gehumeurd klaar voor de deur.

Chantal, verwoed kampeerster, heeft ook een paar goeie tips, die je vindt op de Facebookgroep ‘Start to organise‘. Join the club!

 

 

 

 

 

 

 

 

4 comments

  1. Wij hebben ooit een auto ‘perte totale’ achtergelaten in Wales. Als je dan heel de inhoud daarvan moet meesleuren op de trein, dan ga je de volgende keer wel nadenken wat er wel/niet mee moet.
    Ik vind de Facebookgroep erg inspirerend trouwens. Het kriebelt op veel vlakken om eens aan de slag te gaan. Nu dat lui zweet nog eerst wegwassen 🙂

    Like

Geef een reactie

