Over Trump en het verlangen naar stereotype mannelijkheid

Waar verhuis ik naartoe als Trump verkozen wordt tot volgende Amerikaanse president? Waar kan een weldenkend vrouwmens (nog) naar vluchten als een vrouwenhater het roer van een wereldmacht overneemt?

U lacht nu misschien in uw vuistje. Ik ben hier al maanden over aan het tobben. Afijns, de laatste dagen gelukkig al iets minder. De opmars van The Donald lijkt gestuit. Zijn (oude) ontboezemingen over zijn magnetische, ontembare drang naar het ongevraagd betasten van schoon, jong en vrouwelijk vlees lijken hem de das om te doen. Hoe dat komt, legt geschiedenisprofessor Heather Cox Richardson (HRC) uit in dit artikel.

trump
foto: inthesetimes.com

De ideologie van de GOP

De Grand Old Party, bij ons bekend als de Republikeinen, stelt HCR,  tolereerde maandenlang de onversneden aanvallen van Trump op moslims, gehandicapten, Mexicanen en vrouwen. Niet het taalgebruik dat een WASP verkiest, deze vuilbekkerij, maar wat moest, moest. De stem van de bange blanke middenklasse-man winnen, daar ging het om.

Na de tweede wereldoorlog steunde de Republikeinse partij een overheidspolitiek die gelijke kansen voor minderheden promootte en dat beleid bleek populair en effectief. Maar een toenemende groep welstellende mannen (en die zijn nog altijd vooral blank in de VS) stelde zich vragen bij deze overheidsinmenging en bij de belastinggelden die nodig waren om dit beleid te financieren.

Klassieke mannelijkheid

De GOP ving dit groeiende ongenoegen op in een ideologie dat het beeld van de hardwerkende, witte Amerikaan vooruit schuift, die belaagd wordt door minderheden, arbeiders in vakbonden en door onvrouwelijke vrouwen. Niets herverdeling naar luie minderheden! Respect was dringend nodig voor deze deugdelijke burgerheld, die hard werkt, niets verlangt van de overheid en zijn zuurverdiende centen gebruikt om vrouwlief en kinders te beschermen tegen alle kwaad. Ziet u ook linken met het Belgische politieke discours?

Veel, vooral laag opgeleide blanke Amerikaanse mannen voelen zich vandaag bedreigd. Ze zijn steeds vaker werkloos, hun banen verhuizen naar het buitenland of worden overgenomen door migranten tegen een lager uurloon of ze verliezen hun jobs aan vrouwen die vaker hoger opgeleid zijn.

Jackson Katz benoemt dit ongenoegen als het verlangen naar het herstel van de klassieke mannelijkheid met de bijhorende privileges, volgens hem een vaak miskend deel van de aantrekkingskracht van populistische politici. Trumps machogedrag werd daarom maandenlang vergoeilijkt met het boys-will-be-boys-argument.

Keerpunt

Maar nu niet meer. Trump heeft deze ideologie lange tijd uitgedragen, met veel minder terughoudendheid dan (al)  zijn (mannelijke) voorgangers. Maar door zich met geweld op te dringen aan vrouwen, overschreed hij een symbolische grens. Die bange, blanke mannen -waarvan Trump meer dan 70% moet overtuigen om in het Witte Huis te kunnen trekken-  zien geen heil in het verkiezen van een dominant seksueel roofdier, dat potentieel al hun vrouwen en dochters viseert. Trump mag de wussification  van Amerika ( het worden van een verwijfd land van watjes) dan al met hand en tand bevechten, hij moet wel met zijn tengels van Joe Sixpack’s vrouwen en dochters afblijven.

Mijn plannen om een knallend feestje te bouwen in de nacht van 8 op 9 november om de 58ste presidentsverkiezingen  van De Verenigde Staten, te vieren met -eindelijk eindelijk- een vrouwelijke president, krijgen stilaan vaste vorm. Wie doet mee?

 

 

 

14 comments

  1. Persoonlijk denk ik dat we ons moeten voorbereiden op Trump aan de macht.
    Zelf zie ik deze voorbereiding in de vorm van het organiseren van een groots protestactie tegenover de Amerikaanse ambassade in Brussel.

    Doet er iemand mee?

    Like

    • Hey Ashley, ik ga er ech van uit dat het gezonde verstand van de Amerikanen gaat zegevieren en dat ze Hilary gaan aanstellen als presidente. Als dat toch niet zo is, dan praten we verder, alright?

      Like

      • Ik hoop ook dat het gezond verstand zal zegevieren!
        En ja, je mag mij altijd contacteren 😉

        Like

      • Dat is waar. Ik vind het geweldig moeilijk om daar een juist beeld van te krijgen. Welke informatie is objectief? Je wordt lang alle kanten beïnvloed.

        Like

  2. Ik vind deze stembusgang een keuze tussen cholera of de pest. Natuurlijk ben ik niet voor Trump, maar ik ben ook niet voor Hilary omdat ze toevallig een vrouw is.
    Draai het of keer het, alle twee de kandidaten staan voor een Amerika dat ‘baas moet spelen’ in de hele wereld. Waar ze profijt kunnen halen, gaan ze oorlogje spelen, elders zetten ze het mes op de keel met hun multinationals.
    Er zijn nog kandidaten buiten de Republikeinen en de Democraten, maar die worden monddood gemaakt en krijgen geen kansen.
    Het valt op zeker dat ik geen Amerika-fan ben?

    Like

    • Dat is duidelijk, ja. Ik vind het wel een fascinerend land, ik woonde er ook een tijdje. Jammer inderdaad dat die andere kandidaten hier in Europa nauwelijks aandacht krijgen, terwijl ze wel interessante dingen te vertellen hebben.

      Like

  3. Sterke analyse. En symbolisch zou ik het geweldig vinden om een vrouw president te zien worden van de VS. En toch.. zie ik ook een kandidate die compromissen wil sluiten over seksueel geweld tegen vrouwen als het gaat over het andere uiterste van het politieke spectrum – in haar geval, haar man. Dat maakt me minder optimistisch.

    Liked by 1 persoon

    • Voorlopig komt er nog niet al te veel ‘vuil’ over de uitspattingen (ongewilde woordspeling) van haar man Bill in de media, maar ik vermoed dat het er nog aan zit te komen, in de laatste weken. Er wordt nu ook al druk gespeculeerd over zijn rol als ‘First Man’ en wat die dan gaat doen.

      Like

Geef een reactie

