Start to organise is gelanceerd

Yep, het is hier even stil geweest.Ik moest een ei leggen en dat vraagt tijd, toewijding en discrete afzondering.

Zaterdag stelde ik dan de inhoud van ‘Start to organise’ voor aan een legertje mannen en vrouwen die er vanaf 2017 workshops zullen over geven aan lokale Femmagroepen. Ik vroeg hen zich voor te stellen met hun naam en wat ze zelf het moeilijkst vinden om te organiseren. Daarmee was de toon gezet.

Veel minimalisten bleken er nog niet in de zaal te zitten, maar wel veel begerigen. Ze bleken te lijden onder dwarsliggende spondeliggers, onder schoonmoeder zaliger die via een schoon Breugeliaans would-be schilderijtje nog steeds een oogje in het zeil hield in de woonkamer, onder tienerkinderen met onvoldoende ontwikkelde prefrontale cortexfunctionaliteiten die maken dat ze hun nest vooralsnog cito presto op de grond laten vallen en aan weemoedige weekhartigheid die elk van ons treft wanneer we het het minst verwachten en dat potje rottende tandjes van de eerstgeborene spotten, achteraan in de kast. Kortom: hier is nog veel werk aan de winkel.

tienerkamer
foto: blog moeders op hun best

Tweeënhalf uur later was zowat alles de revue gepasseerd: de do’s en don’ts van het minimaliseren en wat het je oplevert tegenover de verleidelijke versierpogingen van de consumptiemaatschappij, de 7 belangrijke vragen die je jezelf stelt bij het bepalen wat je uit je nest duwt en wat mag blijven, hoe je je kot georganiseerd krijgt zonder dat het je huwelijk kost en wat een bullet journal daaraan kan bijdragen. (Hier en daar ben ik vast nog wat vergeten.) Spannend is het, zo’n ei loslaten op de wereld.

Wie stijf staat van trots van al dat opruimen en organiseren en daar graag wat publieke erkenning voor wil, kan die exploten vanaf nu ook delen via Facebook. Voorlopig heeft het nog niet veel om het lijf, maar daar kan jij verandering in brengen.

 

 

 

 

 

7 comments

  1. […] Eva gaf me het laatste duwtje dat ik nog nodig had voor ikzelf eens aan de slag ging. Dit rommelig huishouden kan daar alleen maar wel bij varen. Gisteren haalde ik zowat alles uit mijn keukenkasten. Ik herschikte, gaf weg (aan een achternichtje dat toevallig langskwam) en maakte een doos klaar voor de kringwinkel. Dat een huishouden van ondertussen 26 jaar oud een allegaartje aan koppen en glazen oplevert, toont deze foto : […]

    Like

    • Je foto kan ik niet zien, maar ik kan me wel iets voorstellen bij wat je bedoelt.Ik ben door te scheiden een zestal jaar geleden helemaal van nul moeten herbeginnen huisraad aan te leggen, maar zelfs nu al zie ik dat de glazencollectie een verzameling van verschillende soorten glazen is geworden: je krijgt een mooi setje van zes glazen, maar intussen zijn er daar 3 van stuk en de potjes Nutella worden glazen en van een ander setje breekt er eentje in de afwas…. We hebben hier thuis niet veel glazen maar af en toe haal ik er een bont allegaartje uit en koop ik een setje van 6 of 8 dezelfde glazen die ik echt mooi vind. Dat blijft voor mij een belangrijk criterium: vind ik het echt mooi? En zo’n verzameling van een beetje van alles wat vind ik niet mooi. Dus misschien een kans voor jou om te aan voor glazen en kopjes die laten zien wat jij vandaag mooi vindt?

      Like

  2. Het helpt inderdaad. Al moet ik er wel ineens bij zeggen dat de rest van het gezin wat mee moet willen. Maar met het nodige gezaag en gemopper van mijnentwege begint er stilaan toch wat structuur in te komen. Al moet er nog heel veel weg!

    Like

    • In de opleiding STO heb ik een paar tips gegeven over hoe met onwillige huisgenoten omgaan. Kort samengevat komt het hierop neer: voorbeelden strekken en inspireren, kaart het aan bij je huisgenoten met een positieve vibe (dus niet nadat je net ontploft bent), vertel wat het met je doet als je tent netjes georganiseerd is en geminimaliseerd en kaart het aan tijdens een autorit. Dan kan niemand vluchten.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

