Hoe stop je met kopen?

Eerst een bekentenis. Deze minimalist gooide vorige week, op een onbewaakt moment, alle remmen los. En kocht. 4 nieuwe kledingstukken. In haar favoriete winkel.

Verleiding en Eva, daar komt te vaak hommeles van. Ter verdediging van deze uitschuiver: (1) het ging om toekomstgerichte, herfstige kleren, passe-partouts, supercombineerbaar, tijdloos en elegant (2) ik kocht ongeveer 10.000 stuks in die winkel NIET.

En toch wringt het al een dag of vijf ter hoogte van de hartstreek: waarom liet ik me zo gaan? Wat valt er te doen aan verleiding? Hoe zorg je ervoor dat je bij het eerste najaarsstormpje en koudfrontje niet ten prooi valt van een mega-shopping-aanval?

  1. Stel uit. Wil je iets heel erg graag? Probeer die aankoop dan een week uit te stellen. Voelt de nood dan nog even hoog. Dan wil je het echt heel graag. Alright then.
  2. Pas de vreemde-man-test toe. Die gaat als volgt: je beeldt je in dat een vreemde man je het bedrag aanbiedt, dat je net van plan bent uit te geven aan die aankoop. Zou je dan toch voor die aankoop kiezen of eerder het bedrag in cash in handen krijgen?
  3. Doe de HALT-test. HALT staat voor Hungry (hongerig), Angry (boos), Lonely (eenzaam) en Tired (moe). Dit is een val waar ik wel eens in trap. Boos op mijn kinders? Hups, met een paar nieuwe schoenen naar huis! Met een lege maag naar de winkel? Ik krijg de hoop bijna niet meer in mijn winkelkar gestapeld.

Impulsaankopen vermijden lukt me steeds vaker wel dan niet. Maar op vrijdagavond is dit vlees zwak.

 

3 comments

  1. Ik kocht een jaar amper kledingstukken (vier) en dat deed mij toch nadenken over mijn aankopen. Wij wonen intussen ook al bijna twee jaar in een verbouwing en momenteel probeer ik zo min mogelijk in huis te halen, want alles is te veel. Toch blijkt het al eens moeilijk … Benieuwd wat dat hier gaat geven na de verbouwingen. Hopelijk heb ik dan niet de neiging om heel het huis te vullen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

