Mijn 100 onmisbaren

Ik heb op deze blog al heel wat neergeschreven over minimaliseren. Het blijft me fascineren welke geweldige impact bewust kiezen voor minder spullen op een mensenleven heeft:

  • meer tijd en meer energie om te besteden aan wat je belangrijk vindt, en niet aan het aankopen, opruimen, organiseren, schoonmaken, herstellen.. van spullen.
  • meer budget (om op reis te gaan bijvoorbeeld)
  • meer vrijheid. Hoeveel mensen zien bijvoorbeeld af van een verhuis omdat ze de gedachte al hun spullen te moeten verhuizen, ondraaglijk vinden? Of van een vakantie met kleine kinderen omwille van de kleine verhuiswagen aan spullen die ze denken nodig te hebben om die kuikens in leven te houden?
  • minder stress. Wat ik zelf ervaren heb: snoeien in je kleren betekent een pak minder was en strijk. Heerlijk.
  • Een kleinere ecologische voetafdruk.
  • Meer focus en dus meer tevredenheid.

Wist je dat een doorsnee huis ongeveer 300.000 items bevat? Sommige minimalisten proberen hun spullen te reduceren tot 100, of d-r-i-e-d-u-i-z-e-n-d keer kleiner te maken.Dat vind ik  zo’n fascinerende uitdaging!

51xfrbqapzl-_sx330_bo1204203200_

Dit zijn alvast mijn eerste 14 worpjes:

  1. plooifiets
  2. zonnebril
  3. I-phone
  4. slaapmasker
  5. oordoppen
  6. pc
  7. zwart schrijfstiftje van Artline (nr 3)
  8. bullet journal
  9. koptelefoon
  10. hoofdkussen
  11. Een lader voor 3
  12. Een lader voor 6
  13. theepot
  14. kopje voor thee

Welke (100) voorwerpen zouden op jouw lijstje staan?  Wat mag ik niet vergeten?

13 comments

  1. Bij mij is dat vooral kookgerei (mijn favo schilmes, een snijplank, mijn gietijzeren kookpot, …), mijn smartphone, laptop, e-reader, enkele favo kledingstukken, lippenbalsem, een flesje bio-oil, … Leuk om eens over na te denken!

    Liked by 1 persoon

  2. Ik heb ook eens van iemand gelezen die een dergelijke challenge aanging, maar zijn boeken/bibliotheek wel als één item telde. En daar zat wel iets in, vond ik.

    Ik heb in deze drie maanden kamperen wel duidelijk gezien welke spullen ik wel gebruik en dat zijn:

    1.fototoestel
    2. pennenzak met inhoud
    3.akoestische gitaar
    4. folkgitaar
    5. de computer
    6. de tv
    7. hoofdtelefoon
    8. naaimachine
    9. gsm
    10. boeken
    11. papier

    Ben wel op verplaatsing moeten gaan strijken, dus strijkijzer en strijkplank mogen er ook bij,
    en ik heb eerlijk gezegd de hometrainer ook gemist (want het was hier te warm van de zomer om buiten te fietsen).

    Liked by 1 persoon

  3. Ondergoed? 😀
    Ik zou al eens goed grote kuis houden in de spullen van mijn jongste (die leest dat hier toch niet en de helft van haar spullen weet ze niet eens dat ze ze heeft ZUCHT)

    Like

Geef een reactie

