(Leren) leven met Willy, de Olympiër

In dit huis voeren we nog steeds een hevige strijd om territorium. Dat van de hond beperkt zich – theoretisch- tot de afgebakende achtertuin en de keuken.In de praktijk gaat het zo.

7u: ik kom de trap af en hoor Willy zich rechtop hijsen, om me vervolgens met een schapenblik aan te kijken vanop de zachte mat. Stoute hond! Jij moet in de keuken slapen!  Ik voel aan de zetel waar hij de nacht echt heeft doorgebracht. De hondenwarmte hangt er nog.

7u10: ik geef de hond zijn 169 g eten, gedeeld door twee. Sinds hij zo stout is (lees verder), pits ik elke ochtend 1 g af van zijn portie. Zijn buik is toch al veel te dik.

7.30: ik hang de was op en Willy eet een roos op. De enige aan mijn plant.

7.40: ik hoop op een rustig ontbijt en trek snel de tuindeur dicht. Willy verschijnt elke drie seconden even in beeld, hevig op en neer springend.

7.50: ik ga werken. De hond hijst zich een paar seconden later met zijn dikke billen over het hekje en zet zijn dut in de zetel verder. Tot de volgende opstaat. Repeat.

We zitten ’s avonds tv te kijken.

Willy duwt het hekje met zijn snuit ongemerkt open. Willy, in de keuken blijven!

De hond schuift opnieuw ongemerkt en muisstil een paar centimeters op, terwijl wij opgaan in het verslag van de Olympische Spelen.

Hij ligt intussen alleen nog met zijn achterpoten in de keuken.

Alleen nog met het grijze puntje van zijn staart.

Willy!

Repeat. Hij draait een paar keren op de mat voor het hekje, in een gewiekste poging om ons om te tuin te leiden en komt uiteindelijk toch weer met 70% van zijn dikke lijf in de living liggen.

Tijd om te gaan slapen.

Willy ligt ogenschijnlijk in remfase 1, weg van de wereld, luid snurkend, op de keukenvloer. Ik poets mijn tanden, sta 5 treden hoger wanneer ik hem al over het hekje hoor ploeteren. Willy! Vijf en tien minuten later: exact hetzelfde scenario. Een paar dagen geleden zetten we met zijn vijven hem op één nacht 12 keer terug in de keuken. En ’s morgens lag hij weer in de living.

Ik zie hem in mijn gedachten op Olympische wijze bezig:

  • met een polsstok in één vlotte beweging een meter of twee boven het hekje zwierend en met een zachte plof landend in de kussens van de zetel;
  • vanop een denkbeeldige wipplank in een sierlijk uitgevoerde duik, met gestrekte poten en ingetrokken buik, plons, de zetel in;
  • via de hinkstapsprong, vertrekkend vanuit het uiterste hoekje van de keuken, in een paar wilde stappen, hups, erover;
  • via de rekstok, een paar keer hevig zwierend, en via een dubbele achterwaartse salto en een driedubbelde schroef, afgerond met een perfect uitgebalanceerde landing, recht in de zetel.

Luisterend vermogen: nul. Vindingrijkheid: gouden medaille.

IMG_1908

 

 

 

 

 

5 comments

Geef een reactie

