Over koopjestijd, minimaliseren en de strijd tussen die twee

Het is weer koopjestijd en dat zal je als inwoner van deze stad geweten hebben. Er loopt hier heel heel veel volk op straat. Ik niet, want grote mensenmassa’s zijn mijn ding niet. Ik heb jaren inkopen gedaan vlak voor de koopjesperiode begon, echt waar. Op het einde van juni shopt ongeveer niemand. Heerlijk rustig.

En toch voelde ik zaterdag iets prikken. Damn, wat een afknapper voor een minimalist-in-de-leer! De gedachte dat in mijn favoriete schoenwinkel mijn favoriete droompaar schoenen in mijn favoriete maat op mij stonden te wachten en ik er niet was om hen liefdevol op te nemen in mijn (sterk verkleinde) collectie, pff, die deed zeer, zeg. Dit hoorde ik toch niet te voelen? Hoorde ik officieel dan bij die 75% Belgen die niet aan de sirenenzang van de koopjesperiode kan weerstaan? Hier zat een existentiële crisis in de knop.

new shoes

Een heel weekend lang heb ik hierop gekauwd. Was er dan niets blijven hangen van die drie-in-één-verhuis van amper een paar maanden geleden? We sleepten minstens 80 vuilniszakken- no kidding – vol uit dit huis, versleepten drie karren vol spullen naar het containerpark, brachten tientallen koffers vol bruikbaar goed naar de kringloopwinkel en de tweedehandsboekenwinkel. We ruimden g-i-g-a-n-t-i-s-c-h veel op tot we er letterlijk en figuurlijk bijna bij neervielen.

4 maanden gingen voorbij. Het stof ging liggen, alles viel in een plooi. En weet je wat we ontdekten? Dat we nog altijd veel meer spullen hebben dan we echt nodig hebben. Uit de meer dan duizend boeken hielden we er pakweg 150. Het merendeel daarvan hebben we sindsdien niet meer aangeraakt. Ze zijn hier, ze staan in een kast, ze verzamelen stof. We hebben ze niet meer vastgepakt. We deden enorm veel keukenspullen weg. En nog altijd hebben we teveel kommen. Er staan er schoon te wezen in de kast die we sindsdien nog nooit hebben gebruikt. Zo kan ik nog even doorgaan.

Ik las ergens, onlangs, dat je alle dingen die je hebt, best bekijkt als een gematerialiseerd stukje tijd van jezelf die je geeft aan dat ding. Want wat je koopt, moet je schoonmaken, opbergen, organiseren, onderhouden, repareren. Wat een prachtig beeld! Dit heb ik al zo vaak ondervonden en misschien wel het meest door zoveel kleren weg te doen. De berg was is kleiner, de berg strijk is kleiner. Het kost me minder tijd om ’s morgens te beslissen wat te dragen, want er is gewoonweg minder om uit te kiezen.

Het omdenken heeft zo’n 48 uren gekost, maar het is er weer. Deze handen jeuken om in deze vakantieweek een paar kamers onder handen te nemen. Geen idee waarom, maar dan voel ik me een soort van dikke berin die overtollige frut uit haar hol duwt. Het voelt geweldig. Probeer het ook eens!

beer
foto: http://www.cindyverslaatme.nl

 

 

 

 

 

 

4 comments

  1. Ik ben gisteren gaan winkelen, 3 nichtjes die verjaren en ik had echt nieuwe beha’s en zwarte kleren die geschikt zijn voor Zuid-Franse zomertemperaturen nodig. Verschrikkelijk. Het ergste was nog de metro, mijn fiets was bij de fietsenmaker dus daar konden we niet omheen. En ik geloof dat op alles van wat ik gekocht heb, er 2 dingen waren waar korting op was, dus dan toch ook liever net voor of na de solden gaan winkelen (maar het kon echt niet anders).

    Like

  2. 🙂
    Ik dacht aan je zaterdag bij het uitmesten van die hele grote badkamerkast en dan meteen ook maar dat kleine kastje van de slaapkamer, want ook daar zat make-up en parfum… Wat er over is zit nu allemaal op één plaats. Het kleine kastje kreeg een nieuwe bestemming.
    Ik kies er bewust voor om nu in de weekends en vrije dagen vóór mijn verlof één en ander aan te pakken. Bij mijn verlofplannen horen dit jaar geen schoonmaak- of andere werkprojecten. Tenzij het ineens toch te veel kriebelt natuurlijk 🙂
    Vergeet ook niet te genieten van de vakantie!

    Like

Geef een reactie

