Lessen uit een afgeluisterd treingesprek

Het is een doordeweekse dag en ik ben heb me net comfortabel geïnstalleerd op de trein, wanneer twee grijzende heren opstappen. Ze zetten zich neer en beginnen luid en geanimeerd met elkaar te praten.

Ik doe mijn best om dit gesprek niet te horen. Dat lukt niet. Een van hen, de luidste, blijkt een  docent in het kunstonderwijs. Tussen vettige rochels en reutels door geeft hij voor de hele coupé van jetje over de abominabele kwaliteit van zijn studenten vandaag.

Ik neem mezelf als docent al jaren niet meer au sérieux! Het onderwijs is verkleuterd! Mijn studenten hebben absoluut geen achtergrond en geen kader meegekregen!  Hier is geen beginnen meer aan! Toen ik studeerde…. Jadejadejade

muppet
foto:muppet.wikia.com

Ik denk aan mijn kinderen die deze weken pakken leerstof in hun hoofd prenten, elke dag, al weken aan een stuk, uren achter hun boeken zitten en ik voel inwendig een en ander beginnen borrelen. Mijn dochter moet binnenkort een belangrijke studiekeuze maken: is dat het type docent dat ze zal tegenkomen?

De stille bijzitter polst naar de leiding van deze school (vol idioten).Azijnpisser vindt zijn tweede adem en tackelt de leiding van zijn school.

De leiding is sinds in handen van X (Y eigenlijk, het bleek een vrouw) en die probeert weer van alles nieuw, je kent dat *betekenisvolle knipoog*. Dat gaat niet blijven duren natuurlijk, de vorige directeur is ook vertrokken na een jaar of twee, want niets lukte. En daarvoor was het X1, maar die heeft er naar zoveel jaren de brui aan gegeven en is nu weer gewoon docent. Dat begrijp ik echt niet. Hij was beter nog een jaar of vijf blijven zitten, tot aan zijn pensioen. 

Zitten? Is dat een werkwoord? En het gaat voort.

– Hoeveel jaar moet jij nog? (vraagt Azijnpisser aan bijzitter)

Ik ben 57.

Ai, dan ben je er nog lang niet vanaf. Ik moet nog drie jaar. Gewoon uitzitten. Er zit niets anders op. 

De vrouw die tegenover me zat en ik wisselden een betekenisvolle blik uit. Toen moest ik afstappen.

Ik probeer om te denken. Wat hebben we vandaag geleerd?

  1. Mededeling aan alle openbaarvervoergebruikers: uw mede-openbaarvervoergebruikers hebben oren. Soms kunnen ze niet anders dan luisteren. En je hoeft geen detective te zijn om snel genoeg te achterhalen over welke school en welke directeur het gaat. Echt. Een paar nonchalante aanwijzingen zijn genoeg. I know you now.
  2. Moet het mantra dat ‘het allemaal zoveel beter was vroeger’, ‘dat de jeugd van tegenwoordig niet deugt’, ‘dat het onderwijsniveau een nauwelijks meetbaar dieptepunt heeft bereikt?’generatie na generatie herhaald worden? En als dat je oprechte overtuiging is: for the love of God, ga dan iets anders doen. Word boswachter of ga struisvogels kweken.
  3. Die Y  moet een moedige vrouw zijn. Ze kent mij niet en ik haar niet (al ging ik toch even surfen om te zien of haar biceps in conditie zijn) maar ik leef zo hard met haar mee. Veranderingsprocessen trekken is geen kattenpis. May the force be with you, Y!
  4. Aan Mevrouw Azijnpisser:kijk naar deze film en regel dat vliegtuigticket, voor het te laat is.

 

One comment

  1. Bedankt om Shirley Valentine uit mijn vergeten breingedeelte te halen. Een voltreffer die ik zeker ga herbekijken. Misschien samen met mijn jeugd van tegenwoordig? Hun EQ is zeker van voldoende niveau om deze film te smaken!

    Like

Geef een reactie

