Inkijkje in mijn werkdag

Sporend naar het werk, plooifiets aan mijn zij, slaak ik een eerste kir. Twitter, voor mij een onuitputtelijke bron van inspiratie en inzicht, heeft weer wat lekkers voor me klaarliggen: een artikel van Headspace, een online tool en blog over ruimte in je hoofd krijgen.

headspace

Elisabeth Blackwell schrijft een prachtig stukje over hoe je angsten en zorgen kan omdenken. Het staat immers wetenschappelijk vast als een huis dat creatieve, artistieke mensen ook vaak zorgepietjes zijn. Hun brein denkt immers alle kanten uit en dat blijft ook zo als het over zorgen gaat. Ze zijn er even goed in om zich alle mogelijke rampscenario’s voor te stellen. Dus, zegt Blackwell, kan je die zorgepietgedachten ook zien als een (minder prettige) kant van je creatieve brein. Dat brengt ruimte in dit zorgenhoofd! Ik stuur een enthousiast tweetje naar Headspace over dit artikel en bied Elisabeth een bed aan als ze toch de oversteek naar Europa waagt. Note to self: ik schrijf me in voor die cursus mindfullness. 

Op het werk in Schaarbeek (op een boogscheut van de plek waar 3 onverlaten aanslagen planden, u kon er alles over zien in het journaal vandaag) vliegt er zoals altijd allerlei op me af (onbedoelde woordspeling). Een overleg met een collega over samenwerken in onze nieuwe organisatiestructuur en over 101 andere dingen: over onze gedeelde zorgen over opgroeiende kinderen die hun weg zoeken en soms de weg kwijt zijn. En hoe vermoeiend het is om altijd de wegwijzer te zijn; over ouder worden en wat daar niet fijn en wel fijn aan is; over het gebrek aan een hippe koffietent op wandelafstand; over wat ik voor haar kan betekenen als collega.

Een andere collega komt me plechtig de officiële uitslag van het telbureau der sociale verkiezingen melden en een andere komt er wat over nakaarten. Roerend eens zijn we het, ook al zitten we in de ondernemingsraad tegenover elkaar tafel, over het belang van een ondernemende werknemersdelegatie die mensen in beweging zet, ook om te gaan betogen op 24 mei tegen de onbeperkte rekbaarheid van #wendbaar werk. Ik hoop op mooie plaatjes van vele boze, roze madammen in die betoging.

Een telefoontje kort daarna met een andere collega gaat over slecht werkende pc’s en verbindingen en veel frustratie daarover. Note to self: ik heb die cursus mindfullness nodig voor wanneer mijn pc weer bokkesprongen maakt en de printer sputtert.

Mijn lunchpauze zonder lunch (thuis vergeten, damn) is zwaar experimenteel van aard (maar ik snoof niets, geen zorgen). Via via bereiken ons wel eens vreemde verzoeken en dat was er zo een. Of we mee wilden werken aan een onderzoek over het verband tussen denkpatronen en beeldvoorkeuren. Dus deze vrouw klikte 20 minuten lang op haar favoriete plaatjes en kreeg vervolgens sterk de indruk dat ze in dit onderzoek als een neurotische ordefreak zal worden geboekstaafd. Oh well.

Ik pen een verslag neer van een superinteressante babbel met twee geweldige vrouwen van de Bond Zonder Naam die veel zin hebben om met Femma samen te werken en vice versa. Er groeien ideetjes als kolen en ik zet ze allemaal op papier. Dat te kunnen doen op een leuke plek met een lekker theetje erbij, veel schoner kan een job niet zijn.

Ik bereid me voor op een stevige vergadering morgen (over een ander loonbeleid, superdiversiteit en een nakend nieuw decreet), beantwoord wat mailtjes, ook eentje van Linda uit Bredene: of ik haar kan adviseren over een vraag die haar groep troebleert. Of een niet-Femmapashouder die heel flink haar best doet, een korting verdient op de juni-uitstap. Ik denk er wat over na, stuur Linda wat food for thought en kruip de zetel in met een goed boek.

Cover-boek

Het was een fijne dag.

 

 

 

 

 

 

10 comments

  1. Die “Headspace” lijkt me ook wel wat. Creativiteit gelinkt aan piekeren omdat je hoofd alle kanten opstuitert. Das eentje om te onthouden.

    Interessante dag ook. Werkt inspirerend.

    Like

    • Heel fijn. Die Headspace is interessant om te volgen online, maar zeker op Twitter. Ze tweeten geweldig interessante artikels. Ik hoor soms mensen klagen over Twitter, maar ik vind het zo’n boeiend medium als je interessante mensen volgt. Elke dag lees ik een paar artikels waar ik telkens weer wat van opsteek. En dat inzicht van het creatieve brein dat ook veel piekert, vind ik een geweldige. Mijn zorgenpietenkant helemaal omgedacht.

      Liked by 1 persoon

  2. Leuk en interessant om mee te mogen kijken in je dag. Grootse dingen als dat decreet (ironisch genoeg maakt autocorrect daar secreet van) zij aan zij met ogenschijnlijk banale zaken als computers die niet doen wat ze moeten doen. Ik wil wel vaker meekijken in je dag.

    Like

Geef een reactie

