5 verrassende gevolgen van een blogje

Lieve lezer,

Mijn dag begon heerlijk! Op een terrasje, met een cappuccino, in de zon en in fijn gezelschap. Score 9 op mijn schaal van excellent-way-to-start-my-day. We leerden elkaar via het werk een tikkie kennen en van het een kwam het ander. Ze ontdekte mijn blog. Of ik daar met haar eens over wou praten?

Oeps, dacht ik, wat weet ik nu te vertellen over bloggen? Ik heb dat klein dagboekspeelhoekske hier online staan, dat is waar, maar over ‘het echte werk’ weet ik ongeveer niets. Telkens wanneer het lukt zo’n klein stukje schrijfsel de wereld in te schieten, laat ik een zucht van opluchting. Meer dan eens gaat dat gepaard met een paar korte happen naar adem omdat dit wordpressgeprul soms vreemde bokkensprongen maakt. Als het al de bedoeling was geweest hier een cent mee te verdienen, dan heb ik met mijn rode draad van minimaliseren en ontspullen de bal wel ferm misgeslagen, hihi.

Mijn no nonsens raad beperkte zich dus tot (1) die koudwatervrees overwinnen en gewoon doen en (2)niet te erg tillen aan die noodzakelijke rode draad. (Soms komt er een viervoeter je leven binnenwandelen en wandelt die rode draad buiten. So what?)  Ons gesprek kabbelde fijn verder en ik dacht na over wat dit bloggen voor mij betekent. Toch wel wat eigenlijk.

  1. Een blogstukje schrijven is me-time geworden. Ik vind het fijn om te schrijven, te reflecteren op wat er in mijn leven voorbij wandelt en dat lukt heel fijn door daar wat over te schrijven. Goede raad:drink er een geurig theetje bij, nog beter.
  2. Bloggen met een (rekbare) rode draad heeft me uitgedaagd om veel meer te lezen en te ontdekken over minimaliseren en alles wat daar van dichtbij en iets verder mee te maken heeft. Vandaag bijvoorbeeld kwam ik dit fantastische boek van slechts 690 p. tegen dat vanuit historisch perspectief uitlegt hoe onze consumptiemaatschappij ontstaan is. Hoe geweldig is dat?! (Ik ga mijn baas eens polsen of ik een tweetal weken ongepland verlof kan nemen om dit NU te lezen.) IMG_1473
  3. Af en toe valt er een vraag in de bus: of ik voor Vormingplus een activiteitje kan uitwerken over minimaliseren en organiseren? Check. Of ik een workshopje wil geven aan mijn collega’s van Femma die allemaal nood hebben aan veel zelfzorg? Check. Telkens als laatste-minuut-vervangprogramma van een zieke eerste keuze, maar ik vond het toch bijzonder fijn om doen. En te danken aan deze blog.
  4. Dit bloggen maakte dat ik ook al een paar keer mijn stoute hakschoentjes aantrok en bij een uitgeverij ging aankloppen om een primeur recensie-exemplaar los te weken van een boek dat bij mijn rode draad aansluit. Er ligt er nog eentje ongedurig te wachten, daarover snel meer.
  5. Ik leerde mensen kennen die ik vast nooit had ontmoet zonder deze blog. Omdat ze me een lief briefje schreven, omdat ik hen en zij mij beter leerden via onze schrijfsels en soms zelfs vriendin werden.

Twee jaar geleden ongeveer zat ik in datzelfde café met een AUTORITEIT in de blogwereld te praten over mijn koudwatervrees en mijn zoektocht naar een rode draad. En zij zei: begin gewoon, je zal wel zien wat het allemaal teweeg brengt. En ze had gelijk. Thanks, Lobke!

P.s. Meer weten over bloggen? Lees dan zeker dit boek en kijk hier eens voor wat praktische tips.

 

 

 

5 comments

Geef een reactie

