Een vrouw met een plan

Ha, de goeie voornemens! Ze vullen de kranten, blogberichten en de nieuwjaarsbrieven, ook deze januari. Als nieuwbakken blogster een moment van de waarheid: wat zijn MIJN voornemens? En blog ik erover? (Kan genante situaties opleveren, als ik aan dat stukje je bent wat je doetoverheerlijke zwarte chocolade zit te nippen op een fijne plek als deze -de chocola is er fantastico!- en een anonieme bloglezer me ter plekke betrapt. Big blogreader might be watching me.)

‘Je bent wat je doet’, zegt Roos Vonk. Je allerleidingen voornemen (zoals duurzame kleren produceren) haalt geen flikker uit als de daad niet volgt op het woord. Voornemens zijn zo geurig maar ook zo vluchtig als parfum.

Dus ik maak geen voornemens voor 2016. Voilà. Wel een paar concrete actieplannen, bijv. om in 2016 zachter en lichter te werken.

Ik ga zacht en licht werken. Jaja, hoor ik je denken, maar wat ga je dan anders DOEN? Hier komen er alvast 4:

  • Ik bouw in mijn werkagenda leestijd in. Dat komt er tijdens de werkweek nooit van maar is zo nodig. En het geeft me energie.
  • ik sleur zo weinig mogelijk ballast mee. Als het enigszins kan, verplaats ik me zonder pc, zonder dossiers, zonder allerhande werkfrut die niet alleen mijn rug en schouders belasten, maar mij ook het gevoel geven dat werken ‘zwaar’ is.
  • Ik bouw brutotijd IN mijn werkagenda: tijd om overleggen voor te bereiden en er de afwikkeling van te doen. (En eerlijk: dat ik al zo lang werk en nu pas door heb dat hier het schoentje knelt, pff)
  • Ik maak de tijd tussen werkverplaatsingen in fijne fietstijd in plaats van ‘tussentijd’ of ‘verloren tijd’.

Nog suggesties?

En ik speel open kaart. Fuck fake! Ik ben kwetsbaar. Zo kwetsbaar dat ik aan dat werk ben begonnen met 2 weken voorgeschreven rust. Over starten met een knaller gesproken.

 

3 comments

  1. Wat een dankbare tips, dat van die brutotijd zou ik ook eens moeten leren. Voila, ik heb weer een goed voornemen ;-). En zoals ik al eerder zei: ik hoop echt dat je dit jaar rust, tijd en geluk vindt! Eén van je trouwste bloglezers 😉

    Like

  2. Leve Roos! Ik heb ooit met haar in een cursus gezeten, het is een schitterende sterke vrouw.
    Verder: dat puntje met die brutotijd zou hier ook wel eens de reden kunnen zijn waarom ik me overdag van afspraak naar afspraak haast, en dat ik ’s nachts voorbereidingen maak. Dat moet eindelijk gedaan zijn, klaar. Dan maar wat minder maar ook kwalitatief beter werk. Of toch in meer rust voorbereid!
    Ging je ook niet de 30-uren-werkweek doen? En eens fijn naar de film? 🙂

    Like

Geef een reactie

