5 redenen om Le tout Nouveau Testament te gaan bekijken

Ik was net een paar daagjes weg, naar Leiden in Nederland. Wat een fijn en gezellig stadje, met overal water. We pikten er een Belgisch topgraantje van het Leidense filmfestival mee en keken Le Tout Nouveau Testament van Jaco Van Dormael. De Leidse noorderburen waren na afloop dolenthousiast, de hele filmzaal stond te daveren.  En wij maar blinken. Dit is Belgisch!

1891924-affiche-du-film-le-tout-nouveau-624x0-1

  1. Deze film is genomineerd als beste Belgische komedie van 2015. Verdiend.
  2. Schitterende topacteurs!  Benoît Poelvoorde is de volstrekt onuitstaanbare en grimmige God met een uiterst kort lontje en een enorm slecht karakter. Hij schrijft voortdurend nieuwe wetten uit in ‘zijn’ universum die mensen treiteren en irriteren. Dat de bel bijvoorbeeld altijd gaat als je net in je warme bad gegleden bent. Of dat de andere rij in de supermarkt ALTIJD sneller gaat. Johan Heldenbergh verliest er als Brusselse priester zelfs zijn cool bij. Catherine Deneuve verkent de wereld van de bestialiteiten (nooit te laat om grenzen te verleggen) .  Ea, de tienjarige dochter van God (gespeeld door Pili Groyne), zet kordaat orde op zaken.
  3. Wie Brussel en omstreken  kent, kirt van plezier. Giraffen lopen door de Wetstraat! Een sluipschutter beloert een argeloze vrouw in het prachtige park van Tervuren. De cafetaria van de Koninklijke Albertinabibliotheek ontsluiert haar fantastische uitzicht.
  4. Je komt buiten met een zeurende vraag in het achterhoofd: wat zou ik doen als ik precies wist wanneer ik ga sterven? Doe je verder met wat je bezig bent of maak je radicaal andere keuzes? De ‘apostelen’ in deze film gooien hun leven radicaal om. Ze stappen uit hun job en uit slechte relaties, volgen hun instinct en hun hart, gooien veel overboord,  en verkennen heel andere horizonten, soms letterlijk.

5. Je kijkt nooit meer op dezelfde manier naar je wasmachine.

4 comments

  1. Leiden, ja meer dan prachtige stad 🙂 Zalige jeugdherinneringen heb ik daar aan (mijn tante woonde er met haar gezin) … Leiden en Den Haag zijn voor mij de 2 favoriete Nederlandse steden (maar die passie voor de laatste deel ik dan wel met Jade 🙂 )

    Like

Geef een reactie

