Waarom ik deze 2 beeldverhalen zo krachtig vind

Ken je dit gevoel? Je zit in een vergadering, er wordt veel over en weer gepraat en ongemerkt verandert dat gepraat in grijs achtergrondgezoem en je eigen gedachten nemen het roer over. En dan besef je dit ineens – oeps: opletten! – en probeer je te achterhalen wat je net NIET gehoord hebt maar toch belangrijk blijkt…

Overleggen. Er gaat veel van mijn werktijd naartoe. Teveel, besef ik. Dus ik zoek al een hele tijd: wat kan anders? Wat kan IK doen (want geregeld ben ik nog voorzitter ook) om overleggen fijner, frisser en vooral korter te maken? Zo maakte ik kennis met visual harvesting. Wat een heerlijke ontdekking! Wezenlijk gaat het hierover: hoe kan je met beelden de essentie van een probleem, een overleg, een uitdaging vatten? Beelden blijven niet alleen veel langer hangen in je hoofd. Tekenen betekent ook: snel de essentie vatten. En dan gaat het vooruit.

Visuele_Meetings-708x565

Afijns, ik voelde hier een passietje groeien en die moet een mens voeden, nietwaar?

Vandaag leerde ik meer kneepjes over hoe je visueel een goed, pakkend verhaal vertelt. We keken dus filmpjes. Er waren er twee die bij mij een gevoelig snaartje raakten. Dan zitten ze goed, want dan gaan ze over pijn die mensen voelen en wat je daarmee aanmoet of kan. Over de weg eruit.

Eerlijk, bij het kijken van het eerste filmpje kroop er een traan in mijn rechteroog. Zo herkenbaar. In de spiegel sta ik te kijken naar alles wat er niet goed is aan mijn gezicht en aan mijn lijf. Een lange lijst. Wallen, rimpels, vlekken, teveel en te weinig van het een en het ander, lovehandles, kloven. You name it and I’ve got it.

maxresdefault

Dat is gelukkig niet altijd wat anderen zien.

En bij deze moest ik ook slikken. Been there, felt this. Zo krachtig visueel voorgesteld, zo mooi en zo pakkend.

Ook al meegemaakt?

Geef een reactie

