5 lessen uit de schoonmaak van mijn badkamer geleerd

Ik ben aan mijn lenteschoonmaak bezig! De timing is een beetje off, ik weet het, maar nu is er tijd en doorgaans zelfs veel zin om het opruimwerk aan te pakken.

De grote inspiratiebron blijft Marie. Als je met vier bijna volwassenen op ongeveer 100m²  leeft, zijn orde en minimaliseren geen luxe, maar noodzaak. Ik zou hier over kunnen zeuren (doe ik soms ook), want gemakkelijk is dit niet , maar deze vijf jaren (zeer) klein wonen heeft me bovenal ongelofelijk veel geleerd over downsizen. Wanneer ik hier vertrek, zal ik vooral DAT meenemen.

De badkamer was vandaag aan de beurt. Er was weeral plaats tekort en ik had net een inspirerend live voorbeeld gezien. Het begon te jeuken.

Marie Kondo wijst er in haar boek telkens weer op dat je wat je wil opruimen, op een grote hoop moet leggen. Ze maakt daar een straf punt. Als ik kastje per kastje had schoongemaakt, was er nooit zoveel verdwenen. Dus ik legde eerst alle spulletjes uit mijn 2 badkamerkasten op een hoop.

IMG_0171Toen ik ernaar keek, voelde ik vooral schaamte. Zoveel spullen! Die heb ik toch helemaal niet nodig?  Ik dacht weer aan de man die het met 100 spullen stelt. Ik durfde zelfs niet alles te tellen.  Maar er zat al zeker dit tussen: 6 kammen, 4 deo’s, 27 (!) potjes nagellak, 8 lippenbalsems, 2 nagelschaartjes, 4 pincetten, 3 potten haarlak… Ik die er prat op ga geen hamster te zijn, had hier wel wat bijeengeharkt. OMG.

Waar ik mikte op een uurtje of 2 werk, werden het er bijna 4. (Daarbij moet gezegd dat ik tijdens het opruimen ook mijn teennagels in 10 verschillende kleuren lakte – dat moest om de nagellak te testen, mijn wenkbrauwen epileerde, mijn eeltige voeten behandelde, een dagcrème aanbracht en mijn oren schoonmaakte.) Het eindresultaat is dat de 2 kasten weer overzichtelijk zijn, elke bewoner een eigen plankje heeft, veel zeepjes en nagellakken andere mensen mogen blij maken, alle dozen bovenop mijn kasten zijn verdwelen en veel spul richting vuilzak verhuisde. Zelfs mijn oorbellen moesten door mijn schoonmaakkam. Ik elimineerde de helft.

IMG_0173

Terwijl ik bezig was, stelde ik een toiletzak samen die voortaan altijd klaar staat om te vertrekken, dus met alles erin wat ik nodig heb. Zo gewoon, kant – en – vertrekkensklaar. Wat een fijn gevoel!

Vijf praktische tips voor volgers:

  1. Begin hier niet aan als er hamsters in de buurt zijn. Je kent het type.
  2.  Koop geen badkamervoorraad meer vooraleer het gebruikte product in kwestie zo goed als OP is. Er staan  hier maar liefst 3 douchegels in rij te wachten op vuile mensen. En zeker 10 flesjes lotion. Ugh.
  3.  Neem geen toiletproductjes meer mee uit hotels. Soms zijn ze niet eens kwaliteitsvol en wat moet je met al die kleine flesjes?
  4.  Neem geen staaltjes meer aan in de parfumeriezaak. Zelfde verhaal. Alsof je ooit die fond de teint gaat gebruiken die 3 tinten donkerder is dan je eigen vel?
  5.  Wat in gesloten dozen opgeborgen zit, vergeet je. Dus zet alles open en bloot. Overzicht!

Van de 27 kleurtjes nagellak hield ik er 10 over. Eén voor elke teen. Toen kwam mijn dochter toe. Het zijn er 11 nu.

4 comments

  1. Een staaltje parfum bewaar ik een een doosje in het toilet. Soms handig bij onaangename geurtjes. Soms doe ik ze mee naar het werk, idem voor op de toiletten. Iedereen is er dol op, sommigen testen ook de geurtjes uit. 🙂

    Like

  2. Aan zeepjes en flesjes douchegel uit hotels laat ik me al lang niet meer vangen. Voortaan zeg ik ook nee tegen de staaltje in de parfumeriezaak. Niet dat ik daar zo vaak kom, maar dat geldt ook voor de apotheek en de biowinkel. Goeie tips en leuk geschreven!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

