Tutorial in 5 stappen voor een statieportret

Het zit zo. Ik ben een slechte slaper. Al jaren. ’s Avonds indutten en ’s morgens wakker worden, hoe voelt dat? Ik heb er geen idee meer van. Het overkomt me maar een paar keer per jaar.

In die lange uren heb ik twee keuzes: kniezen om mijn slaapgebrek of die extra tijd omarmen. Iets zelf maken doet die stille tijd vliegen. Deze keer werd het een statieportret . Hoe eraan beginnen?

1. Een uurtje of 3 tijd uittrekken. Hoeft niet tussen 2 en 5  ’s nachts.

2. Wat heb je nodig?

  • 3 bolletjes katoen en aangepaste haaknaald  in de kleuren wit, lichtgrijs en licht roze. Ik gebruikte katoen van het merk Catania, haaknaald 3,5.
  • een stopnaald en een gewone naald
  • 6 witte ronde parels en 2 zwarte
  • witte en zwarte naaidraad
  • vulsel
  • een schaar
  • roze lippenstift
  • zwart borduurgaren
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

3. Mijn inspiratie kwam uit het creatieve tijdschrift Mollie Makes. Ik had geen handleiding, dus goed kijken was de boodschap.  Over Mollie schrijf ik binnenkort een blogje.

4. Voor de verschillende onderdelen van deze dame van stand gebruik je de steek vasten.

– Het gezicht is rond gehaakt, vertrekkend van 3 lossen die je verbindt met een halve vasten. Opgelet: je start met wit en het eerste rijtje vasten is ook wit. Vervolgens haak je in elke losse een vaste. Dan switch je naar grijs.  In een volgende rij twee vasten in elke vaste. In een volgende rij een vaste in de vorige vaste, twee vasten in de volgende vaste enzovoort. Wanneer je gezicht groot genoeg is, meerder je niet meer maar werk je nog enkele rijtjes af.

– De oortjes start je met 6 lossen, en je haakt rijtjes met 5 vasten erop. Na zes rijtjes minder je de volgende 2 rijtjes telkens één steek.

– Het lijfje begin je ter hoogte van de hals. Start met een aantal lossen, aangepast aan de breedte van het hoofd en meerder geleidelijk aan. Het beste is om dit lijfje pas te maken als ook je kader klaar is. Dan kan je het perfect aanpassen aan de vorm ervan.

– De kader maak je – met wit!-  door met een tweeëntwintig lossen te beginnen en vervolgens halve stokjes te haken, rondom rond. In plaats van je werk te keren op het einde van een rijtje, haak je gewoon verder, je haakt telkens 2 halve stokjes per steek tot je een mooie halve cirkel bekomt en haakt aan de onderkant van je werk weer verder.

Om te voorkomen dat je met een rechthoek eindigt, haak je links en rechts nog wat extra rijtjes vast. Zo wordt je vorm mooi ovaal.

Het roze strikje is een rechthoekje van een paar steekjes vasten waarrond je een touwtje bindt in het midden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

5. De afwerking gaat als volgt:

– de zwarte parels naai je met zwart naaigaren vast op het hoofd.

– in het witte snoetje naai je 4 korte lijntjes.

– in het lijfje naai je met kleur roze korte fijne steekjes.

– met een tikkie roze lippenstift breng je blush aan.

– rondom je witte kader haak je een rijtje vasten met grijs. En daarbovenop, weer met wit, *een vasten, vier lossen, 2 vasten overslaan en in de 3de vaste maak je weer en vasten en herhalen vanaf *.

– Draadjes instoppen.

– Gezichtje vullen, niet te bol.

– Alle deeltjes netjes vastnaaien, ook het strikje.

– de witte parels aan een eindje witte naaidraad rijgen en bevestigen bovenop het lijfje, om een halsketting te bekomen.

Klaar is Lady Rabbit.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAME
Advertenties

4 comments