Over mijn kleerkast en Steve, Mark en James

Het is moeilijker dan met een dringende plas te blijven rondlopen, maar ik hou voorlopig toch vol. Ik koop geen nieuwe kleren tot wanneer mijn lenteoutfits allemaal weer in mijn kast hangen en ik ZIE hoeveel kleren ik heb en wat er eventueel mankeert. Want dit is een valkuil, ook al ervaren? Nog zo een kuil: ik heb al meer dan eens een nieuw aankoopje gedaan met een volle strijkmand op stal. Net dan bekruipt me – uiteraard, vanzelfsprekend-  het gevoel ‘dat ik niets  heb om te dragen’. Dus, in het kader van deze minimalistische cruise en goed voor de portemonnee bovendien, zit er (voorlopig) een slot op mijn kledingportemonnee.

Sinds Marie Kundo deel uitmaakt van mijn leven, heb ik al van een pak kleren afscheid genomen. De kern van haar betoog is: welk gevoel geeft een kledingstuk je? Zit dat niet goed, dan moet het eruit, weg naar een nieuwe minnares.  Logisch gevolg: minder kleren. En een extra gevolg, waar ik niet eens had bij stil gestaan: minder strijk en minder was.

Inspirerende voorbeelden voor de long term zijn Steve Jobs (Apple) en Mark Zuckerberg (Facebook).  Deze heren hebben hun kleerkast extreem geminimaliseerd. Ze verdoen (verdeden, sorry Steve) geen tijd meer aan het kiezen voor hun kast elke morgen. Dezelfde kleren, elke dag weer. Bespaart een hoop stress, verspilde keuzetijd, gedoe, was, strijk en budget.

jobs-evolutie

 

En godzijdank werkt de lentemode 2015 een volle 100% mee. Van beige, mintgreen en rozige pastelkleurtjes gaat mijn kleurrijk hart niet sneller kloppen. En toch: Never say never (says mister Bond).

One comment

  1. Ik ben ook gestart met het opruimen van mijn kleren. Gevolg? Enkele zakken op zoek naar een nieuwe eigenares en meer rust en ruimte in mijn kast. Leve Marie Kondo!

    Like

Geef een reactie

