4 ingrediënten van een geslaagde paasvakantie en 1 gouden tip

Wat heb ik uitgekeken naar deze vakantie! Het was hoog tijd. Mijn kop zat vol. Mijn maag in een knoop. Mijn longen snakten naar verse zuurstof. Mijn gedachten waren somber en gerecycleerd.  Straks zit de vakantie erop. Ik ben een tevreden en dankbaar mens. Wat een fijne vakantie!

Terugkijkend denk ik dat het allemaal te maken heeft met een balans die weer in evenwicht geraakte. Waar veel en hard werken weken- en maandenlang de bovenhand kreeg, was er eindelijk tijd voor al het andere dat net zo belangrijk is.

  1. Reizen. Ha, zo fijn. Ik stapte op paasdag de TGV op en zoefde in minder dan 4 uur naar smakelijk Lyon (800 km van Brussel) , een stad waar het merendeel van jullie waarschijnlijk alleen nog maar langs zoefden. Een indrukwekkend grote stad, op de wip tussen noord (fris Alpenwindje) en zuid (staalblauwe hemel en zuiders zonnetje). Supervriendelijke Lyonois, veel te zien en te proeven.
WP_20150408_19_40_58_Pro
De lange oevers van de Rhône, waar het heerlijk flaneren is.

 

Kers op de taart: nog een extra zijpasje naar Rotterdam. Een helemaal andere stad, alles ‘nieuw’, recht, hoog, modern. Maar even leuk. En ook maar een paar uurtjes sporen hiervandaan.

WP_20150414_12_28_13_Pro

Het bijzondere centraal station

2. Tijd voor crafts

26 nieuwe Granny’s gehaakt. Nog maar 589 te gaan.

WP_20150419_16_44_58_Pro

3. Tijd voor the kids

Zonder kids heeft zijn charmes :-), met kids ook. Beetje bijkletsen over hun en mijn vakantie, over hun zorgen en de mijne, samen lekkere theetjes drinken of feestelijk ontbijten op een doordeweekse dag, genieten van de zon die voor iedereen schijnt, ook op ons terras. Gezellig kort bij elkaar op de bank naar het caravanteeveetje kijken, eventjes, en daar zien dat zebra’s door Brussel rennen.

En ook: stevig achter hun pluimen zitten zodat ze morgen goed voorbereid aan de schoolpoort staan. Check.

4. Tijd voor klusjes, zorgvuldig gedoseerd. Zoals: mijn winterlaarzen, na een sluikse streel vol dankbaarheid en genegenheid, opbergen en vervangen door de zomerse schoentjes, zoveel fleuriger. Winterjassen wegbergen, oef, geen sentiment daar. Het kleine groene grut (Lavatera, Oost-Indische Kers, rode zonnebloemen, chrysanten, Zinnia) pamperen, zodat het over een paar maanden schoon staat te bloeien op mijn terras. En dat houdt nu in: verpotten, afharden, opbinden. De afgebladderde tuinbank fris wit verven. Nu kan ik er alleen maar naar kijken met my shades, zo wit is ze.

Wat is echt belangrijk in mijn leven? En hoe goed bewaak ik dat? Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Veel inspiratie om dit weer glashelder op een rij te krijgen vond ik in dit boek.  Op p. 70 vind je daar de oefening ‘Het great life-wiel’. Mijn werkpunten hangen zwart op wit voor mijn neus nu: meer rust en meer bewegen. En dat in een perfect evenwicht. Moet lukken!

jenieuwewerklevenWat zijn de jouwe?

 

 

 

 

4 comments

  1. Hoi Eva, ik kwam even langs om naar je deken te kijken en heb meteen genoten van je vakantie-verhaal. Het klinkt als een heerlijk vakantie! En inderdaad, Lyon rij ik ook altijd voorbij, en vanaf daar denk ik altijd ‘nu zijn we er bijna’ (ook als we nog 1000km verder moeten (-:). Zonde eigenlijk, als ik je foto zie dan moet het een prachtige stad zijn.
    Je deken is prachtig aan het worden, en zo te zien een heel stuk groter dan die van mij. Heel veel succes met verder haken. Ik hoop dat je ‘m een keer komt laten zien tijdens Link Your Stuff op mijn blog.
    Groetjes, Annemarie

    Like

  2. Vind het altijd ongelooflijk om te lezen over mensen die tijd genomen hebben om rust te nemen. Ik slaag er met moeite in om rust te nemen, laat staan om de tijd te nemen hierover te schrijven
    🙂

    Liked by 1 persoon

    • Beste Sofie, oefening baart kunst! Voor een bezige bij als ik, is stilvallen ook een echte uitdaging. Maar het doet wel goed. En bloggen is leuk omdat het een kans is om ook mentaal stil te staan bij wat je aan het doen bent. De oefening is een aanrader om een en ander op een rijtje te zetten. En ineens te zien dat in dat rijtje wezenlijke dingen ontbreken. Zo was ik mijn vriendinnen volledig vergeten, terwijl ze toch zo belangrijk zijn voor mij. Dikke foei voor mezelf, ik was er effe niet goed van.

      Like

Geef een reactie

