4 tips voor de groene stadstuinier

WP_20150323_17_35_02_Pro[1]Mijn hele radiator staat weer vol jong leven! Geweldig fijn om eindelijk te mogen beginnen zaaien in maart, zacht en teder te begieten, lieve woordjes te prevelen en dan hoopvol wachten tot de eerste kopjes boven grond komen. Fantastische kick!

Mocht dit melig klinken, ik heb met eigen ogen gezien dat het nog erger kan. A là: elke ochtend EERST alle plantjes even aaien. En het jasje van het zaad voorzichtig wegpulken van het eerstgeboren blaadje. No kidding.

Na de eerste weken van dit dollig enthousiasme – nu dus ongeveer –  daalt de reality check neder. Waar ga ik al die uitgeplante en flink groeiende prilletjes een plekje geven tot ze buiten kunnen (na de Ijsheiligen)? Wie gaat ze komen gieten wanneer ik over een paar weekjes een paar breedtegraden zuidelijker naar de lente in fase 2 ga genieten? Is er op mijn terras wel genoeg plaats om 85 nieuwkomers te ontvangen? (Dit klinkt zoveel rechtser dan ik het bedoel.)

Vier tips om je ecologische tuiniersafdruk binnen de perken te houden:

  1. Zaaien kan je in veel recipiënten. Ik hergebruik veel bakjes, en eet geregeld champignons en aardbeitjes. Die bakjes zijn zeer geschikt om te zaaien. Je kan zelfs zaaien in een kartonnen eierdoosje. Of in een gevouwen krant.
  2. Veel zaadjes zijn al een keer of 4 behandeld vooraleer ze in je zaaiparadijs terecht komen. Er zit veel troep op: pesticiden, groeimiddel, … Je vindt biologisch zaad in de natuurvoedingswinkel of online.
  3. Begieten met regenwater. Ik laat het kookvocht van mijn pasta bijv. afkoelen om er planten mee te gieten. Zonde om hiervoor gezuiverd drinkwater te gebruiken. En deze lente koop ik eindelijk een regenton.
  4. Klein plantgrut kan je verpotten in afvalmateriaal als PET-flessen. Vorige zomer hingen er een stuk of vijf van die dingen aan de afsluiting van mijn terras. Werkte prima, maar droogt wel snel uit. Goed gieten! Hieronder zie je wat designer Marcelo Rosenbaum daarvan maakte. Een groen en gelukkig huwelijk.

rosenbaum-recycled-vertical-garden1-537x357

Geef een reactie

