Waarom je dit boek moet lezen als je orde en rust in je leven wil

9200000036034901

Op 10 februari ligt de bestseller van de Japanse auteur Marie Kondo in de Nederlandstalige boekhandel: ‘Opgeruimd! De manier om orde en rust in je leven aan te brengen.’ Ik las het al en nog geen 12 uren later gingen 5 zakken vol boeken, 2 grote vuilniszakken en een berg papier de deur uit. Er gaat power uit van dit boek, yeah!

WP_20150206_10_57_15_Pro[1]

Marie maakt vakkundig brandhout van klassieke opruimmethodes, zoals elke dag een kwartiertje besteden aan het uitmesten van een afgebakende oorlogszone. Werkt niet, zegt ze, want het doet je geloven dat opruimen een onderdeel moet zijn van je dagelijkse routine en dat is fout. Zij promoot de drastische methode, lees: alles in één keer wegdoen. In haar boek lees je verhalen van haar klanten die op één dag 45 vuilniszakken gerief uit hun leven zetten. Gewoon korte metten mee maken, van a tot z, één categorie per keer. Haar uitgangspunt is dat de plek waar je woont, hoort te weerspiegelen wie je nu bent, niet wie je ooit bent geweest. Een woonst op orde geeft je een nieuwe inkijk op je eigen leven, zoiets.

Het uitgangspunt is daarbij niet de vraag wat je gaat wegdoen en waarom, maar wel of een voorwerp je blij maakt en je dus een reden hebt om het te houden. Net die switch werkte bijzonder goed bij mij. Staand voor mijn boekenkast ging elk boek door mijn hand. Maakte het een gevoel in me los of niet? Zo kwam ik aan mijn vijf zakken vol, die intussen al ergens in een Brusselse geefkast staan. Wat hier overblijft, is mijn eregalerij.

Kundo adviseert een vaste volgorde bij het aanpakken van je huis. Kleding komt eerst aan de beurt, al je kleding tegelijkertijd, op één hoop. En dan maar door je handen laten gaan, die hoop en oordelen op je gevoel. Een bloesje dat er prima uitziet maar je toch niet gelukkig maakt, dat bedank je voor je het weg doet. Want het heeft je geleerd dat wit niet de kleur is die je flatteert (jazekers). Vervolgens bedank je dat bloesje voor dit inzicht en schenk je het aan iemand anders. Zo eenvoudig is het.

In je nieuwe leven met je opgeruimde kasten staat zo ongeveer alles verticaal. Wat je houdt, ‘staat’ zoveel mogelijk. Dat creëert overzicht en belast je kleren, die, wanneer ze de onderste in de stapel zijn, weinig genot hebben van die permanente druk. Geven om je kleren en ze bedanken voor wat ze voor je doen daarentegen, komt hun kwaliteit en glans ten goede. Orde in je kleerkast betekent de kunst van het vouwen leren. Hoe dit werkt, zie je hier: https://www.youtube.com/watch?v=bs7Lk6WOM7Y

Een heel huis aanpakken op één dag tijd lijkt me een verschrikkelijke klus, want na één dag opruimen was ik al behoorlijk moe. Maar ook blij, opgewekt en tevreden. Opgeruimd, zeg maar.

Ook van plan dit boek te lezen? Laat je me weten wat jij ervan vindt? En thanks, Lobke (www.leukewereld.be) voor deze gouden tip.

7 comments

Geef een reactie

