3 adviezen voor de eerste keer

Een echte coming out maakte ik nog niet mee. De nieuwsgierige schroom op vogelteentjes wel al een paar keer: doe jij dat wel? Gewoon ’s avonds of zo? Puur om te ontspannen? Nee, ik niet hoor. Nog nooit gedaan. Zoals met zoveel dingen kan je dus voor geen meter voortgaan op wat mensen zeggen dat ze doen. Het gebeurt wel degelijk en steeds vaker door steeds meer mensen. Boekhandels spinnen er gouden garens van.

WP_20141105_14_00_04_Pro

Hier formeel de mijne: (tromgeroffel)JA, IK KLEUR! (wel eens)
Want het helpt:
– om de gedachtenstormen en gedachtenstromen in mijn kop te bedaren;
– om rustig te worden, vergezeld van een kopje thee, wanneer de dag erop zit en de nacht moet klaargemaakt worden;
En het is nog leuk om te doen ook, samen met mijn al zo grote kinderen die nog liever hun tong inslikken dan dit aan hun vrienden te vertellen, maar toch stilletjes genieten van zo’n innig stil momentje samen rond de tafel.

Voor wie dit in alle stilte en afzondering toch eens wil uitproberen, zonder zich meteen aan de wereld als kleurder te bekennen, drie adviezen voor die eerste keer.

1. Koop geen kleurboek. Ze zijn doorgaans weinig smaakvol met uitglijders naar foeilijk en kleuren in een boek is bijzonder onhandig. Begin met een kleurplaat die je zelf afdrukt. Inspiratie vind je in grote hopen op Pinterest. Ik verzamelde er zelf al een paar: http://www.pinterest.com/evabrumagne/kleuren-met-kleurpotloodjes

Dit vind ik een leuke. Is als een citytrip, maar met je potlood.

3119758166_cb57b56242_o

2. Gebruik kwaliteitsvolle kleurpotloden. Mijn topfavoriet: de kleurtjes van Caran D’Ache. Geen goedkoop spul van die Zwitsers, maar de potloden zijn echt top. Een romige volle kleur, gehuld in goed hout dat een slijpbeurt kan verdragen. Heb ik trouwens van mijn mama geleerd, zelf opgeleid in de kunsten. Bij ons thuis kon de Sint zijn kleurpotloden weer in zijn zak steken, als ze niet van Caran D’Ache waren.

caran-dasch-kleurpotlood-caran-dache-supracolor-30st-ass

3. Print je plaat op papier dat potloden graag ziet. Niets zo vervelend als kleuren op een blad papier dat glanst en waarop je kleurpotloden alle vat verliezen.

Heerlijk bij een kopje thee.

One comment

  1. Ik kleur ook! Vorig jaar het kleurboek Jardin Secret gekocht, maar ik werd nerveus van de overvloed aan bloemetjes en blaadjes die ik per se allemaal een andere kleur wilde geven. Na een paar tekeningen ligt het boek dus stof te verzamelen ergens.
    Dit voorjaar helemaal gevallen voor Dessins Magiques (www.solar.fr, alleen geen idee of die in België te vinden is), eenvoudig, grafisch, en vooral het kleuren op nummer ontspannend (geen stress van welke kleur ik zou moeten kiezen). Vorige week kreeg ik van een vriendin nog 1 in dit genre kado (met daarin ook zo van die tekeningen waarvoor je cijfertjes moet verbinden, tot meer dan 1000! O, het kind in mij was zo blij 🙂 ). Nu alleen nog deftige kleurpotloden onder de kerstboom leggen (mijn lagereschool carandachekes zijn bijna op, en die kleurpotloden van Bic doen hun werk niet goed). Jeuj voor echte deftige kleurpotloden, helemaal mee eens!

    Like

Geef een reactie

