afbeelding 6 dingen die je van een koe kunt leren

WP_20141025_15_02_34_Pro De koe vind ik een heel bijzonder dier. Waar ik kan, maak ik er foto’s van. Ik geraak er nooit op uitgekeken. Er bestaan zoveel soorten, kleuren en maten in het koemodel. Vandaag heb ik zelfs een zestal gezien met krulletjes. Echt waar. Galloway-runderen, in de Voerstreek. Ze stonden op de wei waar ik het wandelpad moest volgen. Beter: het wandelpad liep door hun wei. Heel fijn vonden ze dat niet. Ik voelde ietwat frustratie in de lucht hangen. Mijn wandelpartner en ik waren niet geheel gerust. We hielden het bij een korte gedag en stapten fluks verder. Een eindje verderop zat dit exemplaar met sluik haar.

Er zijn niet veel mensen met wie ik mijn liefde voor de koe kan delen  (op dat miljard Indiërs na). Ik kan er (op vier hoog) geen houden om haar aaibaarheidsfactor en inspirerende nabijheid minstens met vrienden te delen. Er zijn mijns inziens nochtans veel goeie redenen om van koeien te houden.

(1) De koe is het ideale model van elke fotograaf. Ze zit stil, kijkt gewillig  in de lens, zit niet te frunniken aan haar kapsel, trekt geen snoeten. Doorgaans is de achtergrond die ze meebrengt, even ideaal. Groen, dat kleurt mooi af.

(2) De koe  melkt niet over haar gewicht. Ze is wie ze is. Geen gedoe over extra kilo’s of lovehandles. Love me the way I am, baby. (And I do, girl)

(3) De koe is de minimalist avant-la-lettre. Geen gedoe met de koe. Ze leeft met weinig. Eén menu in de zomer, éen in de winter. Een stal, wat water, dat is het. En graag komen melken wanneer het zeer begint te doen, boer.

(4) De koe leeft in het moment. Als ze gras eet, dan eet ze gras. Kijkt ze in de lens, dan doet ze alleen dat. Heeft ze een zotte bui (dat komt ook voor, maar dan moet je haar vaak genoeg observeren), dan gaat ze daar volledig voor. Geen multitasking voor de koe. Bij het moment blijven. Focussen. Ik heb een  online cursus nodig gehad om dat te leren.

(5) De koe is een rustige denker.  Dat zie je zo als je in haar ogen kijkt. Er gaat veel om in die kop. De koe is een gefocust filosofe in de wei. Een geluk dat ze er niet veel over praat. Ik geraakte die wei nooit meer uit.

(6) De koe geeft toe aan haar noden, zonder gêne. U kunt er zich iets bij voorstellen. Ook zo als er een dutje zit aan te komen. Dat ziet er dan zo uit.

WP_20141025_15_04_09_Pro

 

 

 

 

 

 

 

4 comments

  1. Mijn ietwat bescheiden mening over de koe. Als ik ze tegenkom, wandelend langs Vlaamse wegen, overvalt me altijd een wat meelijwekkend gevoel. Of anders gezegd ik heb te doen met de koe. Waarom weet ik niet maar ik vind dat ze meestal een beetje triest kijken. Zo van: ik kan er niets aan doen … En dan denk ik vaak: ocharme de koe.

    Like

    • Misschien kijken ze af en toe wat triest omdat ze weten dat wij van hen gehaktballetjes maken? Bij mij werkt het in elk geval zo: bij elke close encounter met een koe word ik nog meer vegetariër en nog minder flexitariër. Maar soms is het vlees zwak en dan smul ik toch van een tajine met balletjes, tomatensaus en gepocheerde eitjes.

      Like

Geef een reactie

